פטור בשל אי היתכנות טכנולוגית בהנגשת שירותי אינטרנט

פטור בשל אי היתכנות טכנולוגית בהנגשת שירותי אינטרנט

פרק מתוך המאמר שלי בנושא ההיסטוריה של נגישות אתרי אינטרנט בישראל

סעיף ו בתקנה 35 מסמיך מורשה לנגישות שירות לספק לחייב בביצוע התאמות נגישות בשירותי אינטרנט פטור בשל אי היתכנות טכנולוגית וזאת בהסתמך על חוות דעת של איש מקצוע בתחום.  הפטור יכול להיות חלקי או מלא והוא יכול להינתן למשך תקופה מוגדרת מראש או לכל היותר לשלוש שנים עד לבחינת הנושא שוב.

מהי אי היתכנות טכנולוגית או מגבלה טכנולוגית?

למרבה הצער הניסיון בשטח מלמד כי לא ניתן לטעון לעמידה מלאה בכל דרישות הקריטריונים בהנחיות WCAG 2.0 לרמה AA ובמקרים רבים מאוד גם לא לרמה A. ועדיין, נכון לעת כתיבת מאמר זה, לא הוגדרו דרישות סף מינימליות להנגשת תכנים באתרי אינטרנט – שזו משימה לא פשוטה לכשעצמה.

אין ספק כי אין תאימות מוחלטת בין צורות שונות של הנגשה לטכנולוגיות סיוע שונות. עובדה זו לבדה מבהירה כי לא ניתן להגיע למצב של תאימות מוחלטת לכל טכנולוגיות הסיוע ולפיכך אי עמידה בדרישות התקן הישראלי 5568 המבוסס על הנחיות  WCAG 2.0 .

גם יצרניות שונות של טכנולוגיות סיוע מעידות כי מוצריהן פועלים טוב יותר בדפדפנים מסוימים ולא באחרים. יצרניות דפדפנים מצידן לא מספקות תאימות מירבית לתכונות נגישות שונות ובמקרים מסוימים מציגים באופן שונה תכונות שונות. יש גם מקרים שבהם דפדפנים מסוימים לא תומכים בצורות מתקדמות של תכונות נגישות שכן נתמכות בדפדפנים אחרים.

כשחושבים על הנושא בכובד ראש, קשה מאוד למצוא מקרים שבהם אין היתכנות טכנולוגית. גם אם אתר אינטרנט לא עומד בדרישות התקן הישראלי 5568 במלואן, הרי שבמקרים רבים  חלק מהאנשים עם המוגבלות יעידו שהאתר שימושי מספיק וחלק לא. בכל מקרה, תמיד ניתן לפתור את הבעיה באמצעים טכנולוגיים אחרים או בהחלפת האתר או בהחלפת רכיבים לא נגישים.

ושוב, מגיעים למסקנה הבלתי נמנעת שיהיה זה קשה עד בלתי אפשרי להגיע למצב שבו אתר אינטרנט יעמוד בכל דרישות הקריטריונים להצלחה בהנחיות WCAG 2.0. הדבר נכון במיוחד ובעיקר באתרי אינטרנט של גופים ציבוריים גדולים ואתרים של משרדי ממשלה.

מהותו האמיתית של פטור טכנולוגי

כשהתאמות נגישות לשירות ציבורי אינן זמינות מסיבות שונות, יש חובה מדינית, ציבורית וחברתית להבטיח שאדם עם מוגבלות לא  יופלה לרעה בעת מתן שירות ציבורי ו/או מידע אודות השירות הציבורי.  טופס פטור טכנולוגי חייב לכלול פירוט של התאמות הנגישות החלופיות שנבחנו ומומלץ להוסיף גם את התאמות הנגישות החלופיות שהוסכמו לעניין מתן השירות הציבורי. זהו בדיוק מקומו של מורשה לנגישות השירות – ליצור את המרחב האופטימלי ביותר לאדם עם מוגבלות במתן השירות הציבורי כאמור.

 

זקוקים לשירות?

  • אם אתם זקוקים לייעוץ, ליווי בהליך הטמעת הנגישות בשירותי אינטרנט וטכנולוגיות מידע, אני כאן לשירותכם עם ניסיון של מעל לעשור בתחום וכמורשה נגישות שירות משנת 2015, בעבודה מאתגרת ושוטפת עם ארגונים רבים במגזר הציבורי, הפרטי,  השלישי ועבודה עם אנשים עם מוגבלות.
  • השירות שלי כולל: ייעוץ וליווי שוטף, הרצאות והדרכות נגישות, כתיבת אפיוני נגישות לממשקים טכנולוגיים, ביצוע בדיקות נגישות עם כלים אוטומטיים, טכנולוגיות מסייעות לנגישות, בדיקות ברמת קוד המקור ובשיתוף עם אנשים עם מוגבלות, מתן הנחיות מקצועיות למתכנתים, מעצבים ועורכי תוכן, מתן ייעוץ  ללשכות משפטיות, מנהלי פרויקטים ועוד.
  • הליך ייעוץ וליווי בהתאמות נגישות לשירותי אינטרנט בהתאם לחוקים, לתקנות ולתקני הנגישות הרלוונטיים (וללא תוספי נגישות!)
  • מוזמנים לפנות אלי באמצעות טופס צור קשר באתר

 

מחשבות על “פטור בשל אי היתכנות טכנולוגית בהנגשת שירותי אינטרנט

השאר תגובה

לגלות עוד מהאתר נגישות ושמישות אינטרנט וטכנולוגיות מידע

כדי להמשיך לקרוא ולקבל גישה לארכיון המלא יש להירשם עכשיו.

להמשיך לקרוא