בסימן עצמאות: אפליקציות לשיפור זיהוי אובייקטים במרחב לאנשים עם לקויות ראייה ועיוורון

בסימן עצמאות: אפליקציות לשיפור זיהוי אובייקטים במרחב לאנשים עם לקויות ראייה ועיוורון

אנשים עם לקויות ראייה ועיוורון המתקשים בניידות והתמצאות במרחב, מתקשים לא מעט גם בזיהוי אובייקטים בסביבה. קיימות לא מעט אפליקציות בחנויות האפליקציות המסייעות בזיהוי אובייקטים במרחב. בפוסט זה אתמקד בשלוש: אפליקציית Digit-Eyes, אפליקציית  Aipoly Vision:  ואפליקציית EN vision. שלושת האפליקציות האלה הרשימו אותי מאוד  בביצועים ובפוטנציאל. אפליקציה שאנו מחכים לה מאוד כאן בישראל היא Microsoft Seen AI שהביקורות עליה ברחבי העולם מצוינות. בנתיים נסתפק במה שכבר כאן ועובד.

אפליקציית Aipoly Vision: Sight for Blind & Visually Impaired 4+

באמצעות אפליקציה זו ניתן לבצע זיהוי חי של אובייקטים במרחב. המשתמש צריך להחזיק את הטלפון מול האובייקט או הסביבה בה הוא מעוניין שיתבצע זיהוי, והאפליקציה מבצעת זיהוי חי ומקריאה בקול רם בשפה האנגלית את הפענוח שניתן לאובייקט או למרחב. בכדי להשתמש במלוא הפונקציונליות של האפליקציה, נדרש מינוי חודשי.

האפליקציה מזהה

  • מוצרים
  • אוכל
  • צבעים
  • טקסט (באנגלית)
  • אובייקטים ומרחבים נוספים
  • כסף (דולר ויורו)
  • חיות
  • צמחים
  • ניווט

כשהאפליקציה לא מצליחה לבצע זיהוי, הפלט הקולי המתקבל הוא I'm not shore

אפליקציית Digit-Eyes

אפליקציה (בתשלום של 35 ₪) מצוינת לזיהוי ברקודים של מוצרים שונים. במאגר הברקודים של האפליקציה, עשרות מיליוני מוצרים.

בעת הפעלת האפליקציה, ולאחר מתן כל ההרשאות, האפליקציה תאפשר כניסה למצב סריקה. בעת חיפוש הברקוד, ישמע צליל בקצב קבוע. בעת איתור ברקוד, האפליקציה תשמיע צליל אחר ולאחר מספר שניות תציג את מסך התוצאות.

במסך התוצאות יופיע שם המוצר כפי שהוזן בברקוד. מתחת לשם הברוקד ניתן

  • להוסיף הקלטה עבור הברקוד – בין אם נמצא שם לברקוד ובין אם לאו. בפעם הבאה שעדשת המצלמה תפגוש את אותו הברקוד – תושמע ההקלטה.
  • הוספה לרשימה: ניתן לבחור מבין הקטגוריות המוצעות או ליצור רשימה חדשה.

כמו כן, ממסך הקטגוריה הנבחרת, ניתן לשתף את שמות הברקודים באמצעות אפליקציות נפוצות כמו פייסבוק, דואר אלקטרוני, WhatsApp ועוד.

  • בלחיצה על כפתור :עוד: ניתן לדווח על מידע שגוי בברקוד ולחפש מידע אודות הברקוד ברשת.

איתור מידע אודות הברקוד ברשת

בברקודים יש שני סוגים עיקריים של מידע – אחד, מידע ראשי שהוא שם הברקוד והשני הוא מידע פנימי אליו ניתן לגשת דרך מאגרים שונים.

כשסרקתי מוצרים שונים וביקשתי חיפוש המוצר ברשת קיבלתי כמה תוצאות מעניינות. כך למשל עבור חלק ממוצרי החלב התקבל מידע אודות המוצר כולל הרכיבים המרכיבים אותו – למשל חמאת תנובה. עבור מוצרי חלב אחרים קיבלתי רק את שם הברקוד החיצוני ולא הצלחתי לאתר את המידע הפנימי שלו – כמו למשל בדוגמה של קוטג' תנובה 5 אחוז. במוצרים אחרים קיבלתי קישור לעמוד רכישה של המוצר בחנויות מקוונות שונות. מעניין לציין כי לא הצלחתי לא עם האפליקציה הזו ולא עם אפליקציות אחרות  לקבל מידע על תרופות – כאלה שמיוצרות בארץ וכאלה שלא.

דוגמה לתוצאת חיפוש ברקוד קוטג' תנובה 5 אחוז
דוגמה לתוצאת חיפוש ברקוד קוטג' תנובה 5 אחוז

השגת ברקודים נוספים

באתר Digit-Eyes, (לאחר יצירת חשבון משתמש), ניתן להדפיס או לרכוש ברקודים בכדי לעשות בהם שימוש מותאם אישית. כך למשל ניתן להדפיס ברקודים בגדלים שונים על גבי נייר מדבקה, לגזור ולהדביק על גבי מוצרים שונים. מי שלא מעוניין להדפיס ברקודים על גבי נייר מדבקה, יכול לרכוש חבילת ברקודים מאתר החברה. הברקודים עמידים בשטיפה במדיחי כלים, במכונות כביס ומכונות לייבוש כביסה.  בנוסף, מציעה החברה אפשרויות נוספות בתחום.

אפליקציית EN vision

אפליקציה (במינוי חודשי למשתמש) מסקרנת מאוד מתפתחת ומשתפרת עם הזמן. אחת היתרונות הבולטים של אפליקציה זו היא התמיכה בשפה העברית והקשר שנוצר בין המפתח לקבוצת אנשים עם לקויות ראייה ועיוורון בישראל.

האפליקציה מאפשרת

  • זיהוי חי של טקסט באותיות דפוס: ממקמים את עדשת המצלמה לעבר טקסט בעברית והיא מקריאה אותו. אמנם הזיהוי לא מושלם אך בהחלט יש מקרים שבהם הזיהוי וההקראה פועלים היטב.
  • זיהוי מסמך באותיות דפוס: ניתן לצלם מסמך והאפליקציה תבצע המרה והקראה.
  • זיהוי כתב יד: ככל הנראה בשפה האנגלית בשלב זה.
  • זיהוי צבעים: לא ברמת דיוק של 100 אחוז.
  • למידת זיהוי אנשים ואובייקטים

חשוב לזכור כי הזיהוי בשפה העברית אינו מושלם אך הולך ומשתפר. ככל שתהייה  יותר תמיכה של מנויים ושימוש נרחב באפליקציה, כך הזיהוי ישתפר.

זיהוי ברקודים של תרופות

גם על גבי תרופות מרשם ותרופות ללא מרשם מוצמדים ברקודים. נכון לעת כתיבת פוסט זה, לא הצלחתי למצוא אפליקציה שיודעת לזהות ברקודים על גבי תרופות עם וללא מרשם, כאלה שיוצאים מהארץ וכאלה שמיובאים לארץ. תחום זה חשוב מאוד לשיפור איכות חייהם של אנשים עם מוגבלויות בכלל ואנשים עם מוגבלות בראייה בפרט. במיוחד חשוב מאוד הדבר לנוכח העובדה כי בעלוני המידע שנמצאים בכל תרופה יש מידע חשוב אודות המוצר, דרכי השימוש בו, תופעות לוואי, אופן שימוש ושימור וכד'. בדרך כלל המידע הזה נמצא במלואו בדף הסבר בתוך התרופה – כשהוא כתוב בכתב דפוס בפונט שגם לאנשים שראייתם טובה בסך הכול קשה מאוד לקרוא. העדר נגישות למידע זה עשוי להיות לעיתים גם מסכן חיים  או ליצור תופעות לוואי שנוטל התרופה לא הביא בחשבון או שהרופא או הרוקח לא הסבירו בעת הפקת המרשם או רכישת התרופה.

© כל הזכויות שמורות לאילנה בניש. כל שימוש מסחרי אסור בהחלט.

זקוקים לשירות?

  • אם אתם זקוקים לייעוץ, ליווי בהליך הטמעת הנגישות בשירותי אינטרנט וטכנולוגיות מידע, אני כאן לשירותכם עם ניסיון של מעל לעשור בתחום וכמורשה נגישות שירות משנת 2015, בעבודה מאתגרת ושוטפת עם ארגונים רבים במגזר הציבורי, הפרטי,  השלישי ועבודה עם אנשים עם מוגבלות.
  • השירות שלי כולל: ייעוץ וליווי שוטף, הרצאות והדרכות נגישות, כתיבת אפיוני נגישות לממשקים טכנולוגיים, ביצוע בדיקות נגישות עם כלים אוטומטיים, טכנולוגיות מסייעות לנגישות, בדיקות ברמת קוד המקור ובשיתוף עם אנשים עם מוגבלות, מתן הנחיות מקצועיות למתכנתים, מעצבים ועורכי תוכן, מתן ייעוץ  ללשכות משפטיות, מנהלי פרויקטים ועוד.
  • הליך ייעוץ וליווי בהתאמות נגישות לשירותי אינטרנט בהתאם לחוקים, לתקנות ולתקני הנגישות הרלוונטיים (וללא תוספי נגישות!)
  • מוזמנים לפנות אלי באמצעות טופס צור קשר באתר

 

 

מחשבה אחת על “בסימן עצמאות: אפליקציות לשיפור זיהוי אובייקטים במרחב לאנשים עם לקויות ראייה ועיוורון

השאר תגובה

לגלות עוד מהאתר נגישות ושמישות אינטרנט וטכנולוגיות מידע

כדי להמשיך לקרוא ולקבל גישה לארכיון המלא יש להירשם עכשיו.

להמשיך לקרוא