בדיקת נגישות עם Wave Toolbar

אתר האינטרנט של WebAIM הוא אחד ממקורות המידע החשובים ביותר בעיני בתחום הנגישות לאינטרנט. זהו אתר חובה לכל איש מקצוע בתחום. מבין השירותים שמציעה WebAIM ניתן למצוא שני כלים חשובים המסייעים בבדיקת נגישות לאתרי אינטרנט.

  1. Wave Toolbar בו ניתן להשתמש במספר צורות.
  2. Color Contrast Checker לבדיקת יחס ניגוד בין צבע טקסט לצבע רקע.

במהלך ביצוע בדיקות נגישות לאתרי אינטרנט, נהוג לשלב את השימוש בכלי זה. ואולם חשוב להבין כי Wave Toolbar אינו מבצע בדיקת נגישות בהתאם לכל סעיפי WCAG 2.0 לרמה AA ובכדי לבחון אם האתר נגיש באמת ועומד בדרישות תקנה 35 חובה לבצע בדיקה מקיפה ומסודרת המשלבת בין כלים שונים ובדיקות באמצעות טכנולוגיה מסייעת  בהם משתמשים אנשים עם מוגבלויות או תוכנה אחרת המספקת את האפקט המבוקש. יתר על כן WebAIM בהסכם תנאי המשתמש שלה ל Wave Toolbar,  מבהירה כי כלי זה אינו מכסה את כלל הבדיקות הנדרשות וכי אין להשתמש בו בלבד לצורכי רגולציה.

כך כתוב בעמוד About WAVE

This service is being provided "as is", without any express or implied warranty. WAVE's automated reports are generated by software. These machine-generated evaluations of website accessibility are not conclusive. In particular, WebAIM makes no representation or warranty of any kind concerning the reliability, quality, or merchantability of this service or its fitness for any particular purpose. Additionally, WebAIM does not guarantee that use of this service will ensure the accessibility of your web content or that your web content will comply with any specific web accessibility standard or law. You understand and agree that you download and/or use the WAVE service and/or browser extensions at your own discretion and risk and that you will be solely responsible for any damages to your computer system or loss of data that results from the download or use of WAVE.

חשוב להבין זאת גם בגלל העובדה שחלק מהתביעות הייצוגיות בתחום הנגישות לאתרי אינטרנט מתבססות על דוחות המבוססים על השימוש ב Wave Toolbar. כך שאם בית משפט יבחן לעומק את הדברים, הוא עשוי להגיע גם כן לתובנה זו.

עם זאת, חשוב לזכור כי Wave Toolbar יכולה להצביע על לא מעט בעיות נגישות  שעשויות להפריע למשתמשי תוכנות קוראות מסך , משתמשי מקלדת ללא קורא מסך ולחלק מהאנשים עם לקויות למידה או מגבלה קוגניטיבית.

שלוש דוגמאות לקריטריונים ש Wave Toolbar בודקת

במהלך ביצוע בדיקות נגישות לאתרי אינטרנט שעברו בעבר הליך של התאמות נגישות, אני פוגשת לא אחת דוחות שמציגים תמונות של הדפים הנבדקים עם Wave Toolbar. בבדיקה חוזרת, האתרים האלה נמצאים כלא נגישים במובנים רבים.

הדוגמאות שלהלן הן חלקיות בלבד, וכאמור Wave Toolbar אינו מכסה את כלל הקריטריונים במסמך הנחיות WCAG 2.0 לרמה AA וככל הנראה גם לא את הקריטריונים החדשים במסמך הנחיות WCAG 2.1.

1.1.1 תוכן שאינו טקסטואלי (A)

Wave Toolbar יודע לזהות היטב כשלאובייקטים באתר אין טקסט חלופי. כך לדוגמה, ניתן  באמצעות כלי זה לזהות שאין טקסט חלופי לתמונות, תמונות קישור ושדות קלט של טפסים מקוונים.

1.3.1  מידע וקשרים (A)

באמצעות כלי זה ניתן לזהות בין היתר

  • מבנה היררכי של כותרות
  • רשימות
  • טבלאות נתונים
  • רכיבי ARIA

2.1.1 מקלדת (A)

ישנם מקרים רבים בהם תכנים באתרי אינטרנט אינם ניתנים לניווט באמצעות מקלדת ו/או תחליפי מקלדת ועזרים המשמשים אנשים עם מוגבלות מוטורית בידיים. פירוש הדבר, שמשתמש מקלדת עשוי שלא להגיע לכל התכנים באתר ו/או לתפעל אותם.

© כל הזכויות שמורות לאילנה בניש. כל שימוש מסחרי אסור בהחלט.

זקוקים לשירות?

  • אם אתם זקוקים לייעוץ, ליווי בהליך הטמעת הנגישות בשירותי אינטרנט וטכנולוגיות מידע, אני כאן לשירותכם עם ניסיון של מעל לעשור בתחום וכמורשה נגישות שירות משנת 2015, בעבודה מאתגרת ושוטפת עם ארגונים רבים במגזר הציבורי, הפרטי,  השלישי ועבודה עם אנשים עם מוגבלות.
  • השירות שלי כולל: ייעוץ וליווי שוטף, הרצאות והדרכות נגישות, כתיבת אפיוני נגישות לממשקים טכנולוגיים, ביצוע בדיקות נגישות עם כלים אוטומטיים, טכנולוגיות מסייעות לנגישות, בדיקות ברמת קוד המקור ובשיתוף עם אנשים עם מוגבלות, מתן הנחיות מקצועיות למתכנתים, מעצבים ועורכי תוכן, מתן ייעוץ  ללשכות משפטיות, מנהלי פרויקטים ועוד.
  • הליך ייעוץ וליווי בהתאמות נגישות לשירותי אינטרנט בהתאם לחוקים, לתקנות ולתקני הנגישות הרלוונטיים (וללא תוספי נגישות!)
  • מוזמנים לפנות אלי באמצעות טופס צור קשר באתר

 

 

השאר תגובה

לגלות עוד מהאתר נגישות ושמישות אינטרנט וטכנולוגיות מידע

כדי להמשיך לקרוא ולקבל גישה לארכיון המלא יש להירשם עכשיו.

להמשיך לקרוא