שימוש דפוסים אפלים באתרי אינטרנט

המושג Dark Patterns מתחום חוויית המשתמש  מתייחס למניפולציות פסיכולוגיות של  אנשי חוויית משתמש בכדי ללכוד את המשתמשים לבצע פעולות שבנסיבות אחרות בהם לא הייתה מתקיימת המניפולציה, הם לא היו מבצעים אותם.

הסיבה העיקרית לשימוש ב Dark patterns היא אסטרטגיה עסקית שמטרתה לקצר תהליכים ולא ליצור בהכרח חוויית משתמש הוליסטית. כלומר, החלטות מינהליות קצרות טווח. לדוגמה, איסוף כתובות דואר אלקטרוני באמצעות טופס הרשמה לניוזלטר.

מה שחשוב לזכור בשימוש בדפוסים שכאלה הוא שהם תופסים לזמן קצר.  כלומר, אתר אינטרנט שמרמה את הלקוחות הפוטנציאליים שלו אולי ישיג לא מעט לקוחות חדשים – אבל רק למראית עין. שכן בסופו של דבר לקוחות טובים ונאמנים נשארים כשחוויית המשתמש היא מכבדת.

השימוש בדפוסים אפלים באתרי אינטרנט יכול לפגוע בחוויית המשתמש הכוללת של כולם. עם זאת, אנשים עם מוגבלות בראייה, ואנשים עם מוגבלות נפשית וקוגניטיבית עשויים להיפגע יותר. השימוש בדפוסים שכאלה מפר במקרים מסוימים גם קריטריונים בהנחיות WCAG 2.0 ובהנחיות WCAG 2.1.

מגוון רחב של טכניקות מטעות הופכות אנשים עם מוגבלות לפגיעים יותר. באתר Dark patterns org מפורטים שיטות ההטעיה הנפוצות באתרי אינטרנט ובניהם:

  • פרסומות המתחזות לסוגים אחרים של תוכן ו/או ממוקמים בסמוך לתפריטי ניווט ראשיים באתר.
  • ביוש משתמשים שלא מבצעים פעולות מסוימות באתר על ידי הצגת הודעות היוצרות תחושת אשמה.
  • אילוץ משתמשים לשתף במידע שלא בהכרח נחוץ בכדי להשיג תכנים או לבצע פעולות.
  • קל להירשם וקשה עד בלתי אפשרי להתנתק
  • הוספה אוטומטית של מוצרים לסל קניות

ניסוח שאלות כך שבמבט ראשון התשובה ברורה –  אך בקריאה נוספת  סביר להניח שהתשובה תהייה אחרת לגמרי.

 

© כל הזכויות שמורות לאילנה בניש. כל שימוש מסחרי אסור בהחלט.

זקוקים לשירות?

  • אם אתם זקוקים לייעוץ, ליווי בהליך הטמעת הנגישות בשירותי אינטרנט וטכנולוגיות מידע, אני כאן לשירותכם עם ניסיון של מעל לעשור בתחום וכמורשה נגישות שירות משנת 2015, בעבודה מאתגרת ושוטפת עם ארגונים רבים במגזר הציבורי, הפרטי,  השלישי ועבודה עם אנשים עם מוגבלות.
  • השירות שלי כולל: ייעוץ וליווי שוטף, הרצאות והדרכות נגישות, כתיבת אפיוני נגישות לממשקים טכנולוגיים, ביצוע בדיקות נגישות עם כלים אוטומטיים, טכנולוגיות מסייעות לנגישות, בדיקות ברמת קוד המקור ובשיתוף עם אנשים עם מוגבלות, מתן הנחיות מקצועיות למתכנתים, מעצבים ועורכי תוכן, מתן ייעוץ  ללשכות משפטיות, מנהלי פרויקטים ועוד.
  • הליך ייעוץ וליווי בהתאמות נגישות לשירותי אינטרנט בהתאם לחוקים, לתקנות ולתקני הנגישות הרלוונטיים (וללא תוספי נגישות!)
  • מוזמנים לפנות אלי באמצעות טופס צור קשר באתר

 

 

השאר תגובה

לגלות עוד מהאתר נגישות ושמישות אינטרנט וטכנולוגיות מידע

כדי להמשיך לקרוא ולקבל גישה לארכיון המלא יש להירשם עכשיו.

להמשיך לקרוא