הגדלת טקסט בחלונות 10 באמצעות זכוכית מגדלת – תובנות וטיפים לשימוש אפקטיבי יותר

במערכת ההפעלה חלונות 10 (בניגוד לגרסאות קודמות) חל שיפור משמעותי בתוכנת ההגדלה הנקראת זכוכית מגדלת. בפוסט זה אסקור את  התכונות המרכזיות של זכוכית המגדלת. חשוב לדעת כי ניתן לבצע הגדלת טקסט גורפת  לאפליקציות בממשק המשתמש על מנת שהטקסט הגנרי יהיה גדול יותר כברירת מחדל. על כך ניתן לקרוא בפוסט הקודם שלי בנושא שיפורי נגישות בהגדלת טקסט

שימוש בזכוכית מגדלת עם תוכנות אחרות לסיוע בנגישות

בזכוכית המגדלת ניתן להשתמש עם תוכנות רבות לסיוע בנגישות  בניהן תוכנות קוראות מסך כגון ג'וז ו NVDA והתוכנה קוראת המסך המובנית של חלונות 10 הנקראת קורא הטקסטים.

שימוש בסמני עכבר גדולים

מערכת ההפעלה חלונות 10 מספקת ערכות סמני עכבר. לכל ערכה יש מספר גדלים – רגיל, גדול וגדול מאוד. במקרים מסוימים, גם ערכות הסמנים הגדולים ביותר לא מספקים עבור חלק מהאנשים עם לקויות ראייה. על מנת להשתמש בסמני עכבר גדולים יותר ובצבעים שונים, ניתן להתקין סמני עכבר גדולים ובצבעים שונים של Philip's Large Coloured Cursors  הניתנים להתקנה לשימוש אישי ללא תשלום. לאחר התקנת ערכות הסמנים, יש להיכנס להגדרות עכבר  ובלשונית מצביעים לבחור בסמן הנבחר.

התאמת קצב מהירות תנועת העכבר

  • לפני שמפעילים את זכוכית המגדלת, חשוב לזכור כי כשמסך ממשק המשתמש מוגדל, מהירות תנועת העכבר יכולה להפריע  בעבודה עם זכוכית המגדלת.
  • כשמשתמשים בזכוכית מגדלת, חשוב להזיז לאט יותר את העכבר על מנת שהתנועה על גבי המסך המוגדל לא תעבור במהירות מחלק אחד של המסך לחלק אחר רחוק יותר.
  • ככל שרמת ההגדלה גדולה יותר, כך מהירות הזזת העכבר צריכה להיות איטית ומחושבת יותר – במיוחד למשתמשים מתחילים ועל אחת כמה וכמה כשמדובר במשתמשים עם מוגבלות מוטורית בידיים הזקוקים להגדלה.

על מנת להתאים את מהירות תנועת העכבר, ניתן להיכנס להגדרות עכבר ושם לקבוע

  • מה יקרה בעת סיבוב גלגל העכבר: האם הגלילה תהייה ברמת השורות או מסך אחד בכל פעם.
  • מחוון הקובע כמה שורות יגלול כל סיבוב עכבר – נע בין שורה אחת ל 100 שורות. ככל שקיים קושי רב יותר כך מומלץ לקבוע מספר קטן יותר של שורות. ברירת המחדל היא 3 שורות בכל סיבוב של גלגל העכבר.
  • האם לאפשר גלילת חלונות לא פעילים בעת ריחוף עליהם.

אפשרויות עכבר נוספות

בתיבת הדו שיח אפשרויות עכבר נוספות, בלשונית אפשרויות מצביע, ניתן

  • לקבוע את מהירות המצביע.
  • לסמן V בתיבת הסימון של שיפור דיוק המצביע
  • לסמן V בתיבת הסימון העבר את המצביע באופן אוטומטי אל לחצן ברירת המחדל בתיבת דו-שיח.
  • הצגת עקבות מצביע: בחירה באפשרות זו תציג שובל של עקבות למצביע העכבר בעת תנועה.
  • הסתרת המצביע בעת הקלדה: בחירה באפשרות זו תסתיר את מצביע העכבר בעת הקלדת טקסט
  • הצג את מיקום המצביע כאשר לוחצים על מקש CTRL. תכונה זו מוסיפה מעגל סביב אזור המצביע ומסייעת כאשר מצביע העכבר נעלם מטווח ראייה מסיבות שונות והמשתמש מתקשה לאתרו.
הגדרות עכבר בחלונות 10
הגדרות עכבר בחלונות 10

בלשוניות אחרות ניתן לקבוע תכונות נוספות להגדרות העכבר אותן ניתן לסקור בלשוניות השונות בתיבת הדו שיח אפשרויות עכבר מתקדמות.

 

הפעלת זכוכית מגדלת

על מנת להפעיל את זכוכית המגדלת, ניתן ללחוץ על צירוף המקשים Win בצירוף סימן הפלוס (+). לחיצה חוזרת על צירוף מקשים זה  תגדיל את המסך. לחיצה על צירוף  המקשים Win והסימן מינוס (-) תקטין את רמת ההגדלה.

יציאה מזכוכית מגדלת

על מנת לכבות את זכוכית המגדלת לחלוטין, ניתן ללחוץ על צירוף המקשים Win ומקש ESC.  גם לאחר כיבוי זכוכית המגדלת באמצעות צירוף מקשים זה, תאפשר את הפעלת זכוכית המגדלת בכל עת.

מעבר בין תצוגות הגדלה שונות

מקשי הקיצור המשמשים להגדרת תצוגות הגדלה שונות הם CTRL + Alt והאותיות הבאות:

  • Iלהיפוך צבעים. הפעלת תכונה זו מציגה את צבע הטקסט בצבע לבן ואת הרקע כאפור. שאר הצבעים מוצגים בצבעי הנגטיב שלהם.
  • F לתצוגת הגדלה במסך מלא
  • L לתצוגת עדשה המציגה את אזור ההגדלה כריבוע באמצע המסך. במצב עדשה, ניתן לשנות את גודל האזור המוגדל על ידי שימוש במקשי הקיצור Ctrl + R ולאחר מכן הזזת העכבר עד ליצירת גודל העדשה הרצוי. לאחר מכן, לחיצת קליק שמאלי על העכבר בכדי לשחרר את מצב שינוי גודל העדשה.
  • D לתצוגה מעוגנת: הצגת האזור המוגדל בחלק העליון של המסך.

הגדרות זכוכית מגדלת

על מנת להגיע למסך הגדרות זכוכית מגדלת, ניתן ללחוץ על צירוף המקשים Ctrl + Win + M. מסך הגדרות זכוכית מגדלת כולל תכונות רבות כגון:

  • קביעה עם זכוכית המגדלת תפעל מיד עם הכניסה למערכת ההפעלה
  • קביעה עם זכוכית המגדלת תפעל במסך הכניסה. בחירה באפשרות זו תפעיל את זכוכית המגדלת במסך הכניסה עבור כל המשתמשים.
  • שינוי מרווח ההגדלה באחוזים: כלומר, קביעה בכמה אחוזים תגדל או תקטן ההגדלה בכל לחיצה. כברירת מחדל הוגדר הערך 100 אחוז. לחיצה על Win ++ בכל פעם תגדיל את המסך ב 100 אחוז נוספים.
  • קביעת אפשרויות הגדרה לזכוכית המגדלת לעקוב אחר סמן העכבר, מיקוד המקלדת, נקודת הכניסה של הטקסט וסמן קורא הטקסטים.
  • מתן אפשרות לקבוע אם סמן העכבר יהיה ניתן להזזה לשולי המסך או שיישאר קבוע במרכז המסך כל זמן השימוש. אם קובעים כי סמן העכבר יישאר ממורכז, פירוש הדבר הוא שהסמן יוצג במרכז המסך תמיד כך שיהיה קל יותר לאתר לאתרו ולמקם אובייקטים תחת סמן העכבר לצורך לחיצת קליק שמאלי או ימני.

שיפור מיקוד זכוכית המגדלת בעת לחיצה

אחד משיפורי הנגישות החשובים בזכוכית המגדלת  בגרסה האחרונה נוגע לבעיית יציאה ממוקד לחיצת העכבר על לחצן מסוים, על קישור או טקסט. הדבר התבטא בכך שבעת  לחיצת קליק ימני או שמאלי, מוקד ההגדלה לא היה נשאר על במקום הלחיצה. כתוצאה מכך, משתמש בזכוכית המגדלת היה צריך לחפש את מוקד הלחיצה – וזו משימה לא פשוטה עבור אנשים רבים עם לקויות ראייה וככל שלקות הראייה חמורה יותר ומצריכה רמת הגדלה גבוהה יותר. בעדכון האחרון של חלונות 10, תופעה זו לא מתרחשת יותר תודה לאל.

שילוב קורא מסך וזכוכית מגדלת

ציינתי בתחילת הפוסט כי שימוש בזכוכית מגדלת מתאפשרת בשילוב תוכנות קוראות מסך. ההמלצה האישית שלי היא שככל שמדובר בלקות ראייה מתקדמת, מומלץ לשלב את השימוש בתוכנה קוראת מסך כמו NVDA ולהסתגל לעבוד עם מקשי קיצור במקלדת של קוראי מסכים. הסיבות לכך הן גם בריאותיות וגם פונקציונליות.

טיפות עיניים

אנשים רבים עם לקויות ראייה נוטים לקרב את הראש למסך בעת ההגדלה, ככל שהראייה מתקדמת ורמת ההגדלה גדלה, כך מקרבים יותר ויותר את הראש למסך והעיניים נשארות פקוחות וקרובות למסך. מצב זה יכול לגרום לא פעם ליובש בעיניים וכתוצאה מכך לדלקות עיניים ולנזקים בלתי הפיכים לקרנית. מסתבר שאנשים רבים עם לקויות ראייה לא ערים לכך עד שמאוחר מידי. לכן חשוב לשמור על הקיים באמצעות שימוש בטיפות עיניים. גם לאנשים ללא מגבלת ראייה שעובדים על מסכים במשך כל היום לצורכי לימודים, עבודה או פנאי, אני ממליצה בחום להשתמש בטיפות עיניים נגד יובש מספר פעמים ביום.

להיות פרודוקטיביים יותר

כשמתחילים לעבוד עם תוכנות קוראות מסך ומקשי קיצור במקלדת, מגלים שהם מאוד שימושיים לביצוע פעולות רבות בקלות וביעילות בהשוואה לשימוש בעכבר במצב זכוכית מגדלת. ככל שחומרת לקות הראייה קשה יותר, כך היעילות בעבודה עם עכבר אפקטיבית פחות ועשויה לגרום לתחושות של תסכול ופגיעה בפרודוקטיביות.

כמו כן, תרגול מוקדם בשימוש בתוכנה קוראת מסך, יכולה לסייע לאותם המצבים בהם לקות הראייה מתקדמת לקראת עיוורון מוחלט או כמעט  מוחלט וכזה שלא מאפשר עוד  שימוש במחשב באמצעות עכבר בלבד.

רשימת מקשי קיצור של תכונות נגישות בחלונות 10

מידע נוסף אודות זכוכית מגדלת ותכונות נגישות  נוספות ניתן למצוא בקישור קיצורי מקשים של Windows לצורך נגישות באתר מרכז התמיכה והעזרה של מיקרוסופט.

© כל הזכויות שמורות לאילנה בניש. כל שימוש מסחרי אסור בהחלט.

זקוקים לשירות?

  • אם אתם זקוקים לייעוץ, ליווי בהליך הטמעת הנגישות בשירותי אינטרנט וטכנולוגיות מידע, אני כאן לשירותכם עם ניסיון של מעל לעשור בתחום וכמורשה נגישות שירות בחמש השנים, האחרונות, בעבודה מאתגרת ושוטפת עם ארגונים רבים במגזר הציבורי, הפרטי והשלישי.
  • מתן השירות המקצועי מתוך מחויבות אישית וחברתית, באדיבות, שקיפות מלאה, ותוך שמירה על סודיות.
  • מוזמנים לפנות אלי במייל ל ilana בסיומת gmail.com.

ולא, אני לא מאשרת תוספי נגישות כהתאמת נגישות לאתרי אינטרנט ויישומי אינטרנט

 

השאר תגובה

לגלות עוד מהאתר נגישות ושמישות אינטרנט וטכנולוגיות מידע

כדי להמשיך לקרוא ולקבל גישה לארכיון המלא יש להירשם עכשיו.

להמשיך לקרוא