AI ונגישות

יכולות הבינה המלאכותית מאפשרות ללא ספק נגישות רבה וטובה יותר למידע ולשירותים. עם זאת חשוב להבין כי במקרים מסוימים תוצרי הנגישות הנגזרים ממוצרי AI עדיין אינם בשלים להחליף שירותים הניתנים על ידי אנשי מקצוע שהם בני אדם.ייתכן שבמקרים מסוימים התוצרים יהיו מספקים חלקית אך במקרים אחרים לא ובאופן שהתוצרים יתסכלו את המשתמשים או יגררו תוצאות שליליות מבחינת איכות  והשלכות שליליות בהיבטים מינהליים ומשפטיים. בפרסום אציג מספר דוגמאות כלליות ודוגמה אחת מורחבת בתחום התמלול האוטומטי.

תוספי נגישות להנגשת אתרי אינטרנט מבוססי AI

בשנים האחרונות פיתחו חברות ישראליות תוספי נגישות מבוססי AI המאפשרים לכאורה לבצע התאמות נגישות באתרי אינטרנט. אבל רק לכאורה כי בפועל תוצרי הנגישות רחוקים מלהשביע רצון, פוגעים בתהליכי נגישות בשירותי אינטרנט וכתוצאה מכך גם באנשים עם מוגבלויות ובמיוחד באנשים עם לקויות ראייה ועיוורון. באתר זה ניתן למצוא לא מעט מאמרים העוסקים בבעיות הנגישות של תוספי הנגישות המספקים לכאורה התאמות נגישות בשירותי אינטרנט ובפגיעה במשתמשי תוכנות קוראות מסך ומשתמשי מקלדת ללא קורא מסך.

טקסט חלופי אוטומטי

גם בתחום שירותי טקסט חלופי אוטומטי  יש עדיין לא מעט בעיות בזיהוי ובמקרים מסוימים הזיהוי האוטומטי לא באמת מזהה את מטרת התמונה אלא מתאר אותה בקווים כלליים מאוד. כך לדוגמה, במקרים רבים פייסבוק מציעה תיאור  טקסט חלופי אוטומטי שנשמע כך:  "תמונה יכולה לכלול: ‏‏‏אדם אחד או  יותר ופרח" ולא תמיד יש קשר בין מה שנכתב בפוסט לבין תיאור התמונה באופן שניתן יהיה להשלים את המידע.

כתוביות בזמן אמת

גם בחלוף השנים, ועל אף השיפור  ברמת הדיוק של כתוביות אוטומטיות, עדיין הם אינם מספקים תוצר מוגמר וללא שגיאות.

דוגמה טובה אפשר למצוא בסרטון המשעשע הבא

תרגום מכונה

ברחבי הרשת מוצעים שירותי תרגום אוטומטיים מבוססי בינה מלאכותית. חלקם טובים יותר וחלקם פחות. אבל גם הטוב מכולם מניסיוני – שירות תרגום המכונה של מיקרוסופט בו עושה מיקרוסופט שימוש בין היתר לצורך תרגום מדריכים ומאמרים בנושא מוצרים טכנולוגיים שהיא מפתחת ומשווקת. בכל מאמר ומאמר, יש כתב ויתור של  מיקרוסופט שמבהירה כי מדובר בתרגום מכונה ואין היא לוקחת אחריות משפטית על התוצרים. ובכל זאת חשוב לי לומר כי מי שלא יקרא את כתב הוויתור יתקשה לעיתים להבין שמדובר בתרגום אוטומטי.

תמלול בזמן אמת מבוסס AI

גם בתחום התמלול המיועד בין היתר לאנשים עם לקויות שמיעה וחירשות, יש פיתוחים מבוססי AI המציעים תמלול אוטומטי בזמן אמת. גם במקרים אלו התוצרים רחוקים מלהשביע רצון עד כדי שיבוש הבנת התוכן המקורי המופק באמצעות שירותי תמלול אוטומטיים.

לאחרונה השיקה גוגל שתי אפליקציות מבוססות AI המאפשרות תמלול בזמן Google Live Transcribe  אמת ותרגום שיחות בזמן אמת . ואולם, על אף ההתקדמות הטכנולוגית ושאיפתה של גוגל לשפר תהליכי אוטומציה בתחומים אלו, התוצרים רחוקים מלהשביע רצון בנסיבות מורכבות ובנסיבות בהם לתוצרים יש השלכות משפטיות או השלכות חשובות אחרות.

שילוב בן תמלול מבוסס בינה מלאכותית ומתמללים אנושיים

אחת הדרכים לפתור את הצורך בשימוש בשירותי תמלול מבוססים בינה מלאכותית לבין היכולת של בני אנוש להבין ולתמלל באופן מדוייק יותר – היא ביצירת שיתופי פעולה בין שתי היכולות כפי שמציע הסטרטאפ Verbit המאפשר הן תמלול בזמן אמת והן הקלטת  השיח המדובר ושליחת שני התוצרים למתמללים מקצועיים ברחבי העולם שיבצעו את התיקונים  והאינטגרציות הנדרשות לצורך הפקת תמלול מהימן ברמה ובאיכות שיקטינו מאוד את הסיכוי לטעויות. קונספט כזה יכול בהחלט לסייע לשמור על תעסוקת מתמללים ולהקל עליהם בעבודתם.

שאלה: האם ניתן להציע לסטודנט כבד שמיעה התאמת נגישות בזמן שיעור באמצעות  אפליקציית Google Live Transcribe

נכון לעת כתיבת מאמר זה ומניסיונם המלומד של אנשים עם  לקויות שמיעה וחירשות – חד משמעית לא. אנשים עם לקויות שמיעה וחירשות מעידים לאורך תקופה ארוכה כי תוצרי התמלילים אינם מספקים את המענה המבוקש.

סטודנט הזקוק להתאמות נגישות באמצעות תמלול שיסתמך רק על תמלול באמצעות AI עשוי לא לקבל תמליל מהימן של השיחה  המתומללת – ולכך עשויות להיות לא מעט השלכות שליליות לרבות  השלכות שליליות בהיבט המשפטי.

תמלילי  AI פרוטוקולים של ישיבות

גם במקרים בהם נדרשים תמלולים בישיבות מרובות משתתפים, תמלול באמצעות בינה מלאכותית אינו מספק ויוצר לא מעט שגיאות העשויות להטעות את משמעותם של  הדברים הנאמרים ובכך ליצור לא מעט בעיות אתיות ומשפטיות.

התנאים שיוצרים תוצרים טובים יותר  בשירותי תמלול אוטומטיים מבוססי AI

  • דיבור איטי
  • דיבור ברור
  • כל אחד מדבר בתורו – מצב שכמעט בלתי אפשרי להגיע אליו
  • סביבה שקטה

חסרונות נוספים

  • פגיעה בצריכת הסוללה ובמסך הטלפון הנייד או הטבלט – שכן המסך צריך להיות פתוח לשימוש.
  • במקרים מסוימים לא ניתן יהיה להפעיל תכונות אחרות במכשיר הטלפון או להשתמש בהן במקביל לתמלול בזמן אמת או ששימוש בהם עשוי לשבש את פעילות האפליקציה .

כל אלה ועוד עשויים לשבש את ההתנהלות הטבעית והשפה הטבעית בה עושים שימוש בני אדם בכדי להגביר את הסיכוי שהתוצרים יהיו טובים, מהימנים וקבילים משפטית.

יתרונותיה של הבינה המלאכותית  לצורכי נגישות

בכל זאת, אי אפשר לסיים את הסקירה הזו בלי לעמוד על יתרונותיה של הבינה המלאכותית בתחום העוזרות הקוליות ששיפרו ללא ספק את חיינו לרבות בתחום צורכי נגישות של אנשים עם מוגבלויות.

השימוש בעוזרות הקוליות מסייע מאוד לאנשים עם מוגבלויות שונות לבצע מגוון רחב של פעולות שללא העוזרות הקוליות היה קשה מאוד לבצען או שהדרך להגיע אליהן  כרוכה במאמץ רב.

כך לדוגמה, אדם עם מוגבלות בראייה או אדם עם מוגבלות מוטורית יכול לבקש מעוזרת קולית לנגן שיר מסוים או אלבום מסוים במקום לנווט  באפליקציית המוזיקה.

גם אנשים עם סוגים שונים של מוגבלויות קוגניטיביות  יכולים להסתייע בעוזרות אישיות מבוססות בינה מלאכותית שכן הגישה אליהן והתשובות הקצרות והממוקדות יחסית והפעולות הפשוטות שהן יכולות לבצע מתבצעים בשפה פשוטה יחסית.

ועם זאת, גם בתחום זה של תפעול עוזרות אישיות  מבוססות בינה מלאכותית באמצעות פקודות קוליות צריך לפנות אליהן בטון דיבור איטי, בסביבה שקטה יחסית או קרוב מאוד למיקרופון, לבקש או לשאול שאלות פשוטות יחסית או שאלות אותן יכולה העוזרת האישית לחפש  כשאילתא במנועי חיפוש. בכל מקרה, גם העוזרות האישיות מבוססות הבינה המלאכותית לא יודעות עדיין להתמודד עם משימות מורכבות המצריכות חשיבה מסדר גבוהה  ואינטגרציה של מידע לצורך הפקת תובנות.

לפני השימוש במילות הקסם AI לצורכי נגישות חשוב

  • לזהות את היכולות והמגבלות
  • להגדיר את יעדי השירות באמצעות שירותי בינה מלאכותית
  • להגדיר את צורכי האדם עם המוגבלות
  • לבחון הלכה למעשה את הפערים בין צורכי האדם עם המוגבלות לבין יכולות הבינה המלאכותית לספק את אותם הצרכים

במידה ואין הלימה בין  שתי הנקודות האחרונות, אין למנוע מאדם עם מוגבלות קבלת שירות בדרכים ושיטות שלא מעורבים בהם תהליכי בינה מלאכותית. כלומר אם נחזור לדוגמה של תמלול אוטומטי מבוסס AI, אם אדם עם מוגבלות בשמיעה זקוק לשירותי תמלול בישיבה או בכיתת הלימוד, ואם מערכת תמלול מבוססת בינה מלאכותית אינה מספקת את  המענה באופן הולם ובאופן שלא יגרום לטעויות בהבנת החומר הנלמד ובהבנת הדוברים – אין לראות  במערכות מבוססות בינה מלאכותית כהתאמת נגישות.

 

זקוקים לשירות?

  • אם אתם זקוקים לייעוץ, ליווי בהליך הטמעת הנגישות בשירותי אינטרנט וטכנולוגיות מידע, אני כאן לשירותכם עם ניסיון של מעל לעשור בתחום וכמורשה נגישות שירות משנת 2015, בעבודה מאתגרת ושוטפת עם ארגונים רבים במגזר הציבורי, הפרטי,  השלישי ועבודה עם אנשים עם מוגבלות.
  • השירות שלי כולל: ייעוץ וליווי שוטף, הרצאות והדרכות נגישות, כתיבת אפיוני נגישות לממשקים טכנולוגיים, ביצוע בדיקות נגישות עם כלים אוטומטיים, טכנולוגיות מסייעות לנגישות, בדיקות ברמת קוד המקור ובשיתוף עם אנשים עם מוגבלות, מתן הנחיות מקצועיות למתכנתים, מעצבים ועורכי תוכן, מתן ייעוץ  ללשכות משפטיות, מנהלי פרויקטים ועוד.
  • הליך ייעוץ וליווי בהתאמות נגישות לשירותי אינטרנט בהתאם לחוקים, לתקנות ולתקני הנגישות הרלוונטיים (וללא תוספי נגישות!)
  • מוזמנים לפנות אלי באמצעות טופס צור קשר באתר

 

 

השאר תגובה

לגלות עוד מהאתר נגישות ושמישות אינטרנט וטכנולוגיות מידע

כדי להמשיך לקרוא ולקבל גישה לארכיון המלא יש להירשם עכשיו.

להמשיך לקרוא