טיוטת מסמך הנחיות WCAG 2.2 יוצא לדרך עם ההצעה הראשונה לשיפור חשוב בתחום נראות מוקד המקלדת

על אף שבמדינת ישראל כמו גם במרבית מדינות העולם, החובה לבצע התאמות נגישות באתרי אינטרנט, יישומי אינטרנט, מסמכים דיגיטליים, אפליקציות ותוכנות מתבססת על מסמך הנחיות WCAG 2.0 לרמה AA, ובמקרים מסוימים עם שינויים והחרגות, קבוצות העבודה ב W3C ממשיכים לפתח את  מסמך ההנחיות WCAG 2. ביוני 2018 הושקה גרסת WCAG 2.1 הרשמית וכעת יוצאת לדרך הטיוטה הראשונה לגרסת WCAG 2.2. גרסה זו תציע קריטריונים חדשים כך שיישומם עשוי לשרת מגוון רחב יותר של אנשים עם מוגבלות. יש חשיבות רבה לקידום סטנדרטים בינלאומיים להתאמות נגישות ביישומים דיגיטליים הן בשל ההתפתחויות הטכנולוגיות התדירות והן בשל תובנות חדשות לגבי צורכיהם של אנשים עם מוגבלות.

כמו כן חשוב לציין כי היכן שיישום טכנולוגי של התאמות נגישות מתאפשר, חשוב ליישם לא רק לטובת אנשים עם מוגבלות, אלא גם לטובת אנשים ללא מוגבלות ולמען הפחתת התלות השלילית הנוצרת בין אנשים עם מוגבלות לאנשים ללא מוגבלות בבואם של הראשונים לקיים חיים בכבוד ובעצמאות.

נראות מוקד המקלדת

קריטריונים להגברת נראות מוקד המקלדת של מרכיבים בממשק המשתמש נועדו לסייע לאנשים עם מוגבלות ובמיוחד:

  • לאנשים עם מוגבלות מוטורית שאינם משתמשי עכבר.
  • לאנשים עם לקויות ראייה המסתייעים הן בניווט מקלדת והן בעכבר
  • לאנשים עם מוגבלות קוגניטיבית לרבות קשיי זיכרון שעשויים להתקשות בלזכור באיזו נקודה הם עצרו – למשל בעת מילוי טפסים

אנשים ללא מוגבלות העושים שימוש בעכבר, יכולים לראות היכן נמצא סמן העכבר בעת ריחוף על מרכיב בממשק המשתמש והיכן נמצא הסמן כשהוא מוכן להזנת טקסט בשדה חיפוש או בפקד טופס.

בקרב אנשים עם מוגבלות שאינם יכולים לעשות שימוש בעכבר סטנדרטי ובקרב אנשים עם מוגבלות בראייה המשלבים גם ניווט מקלדת וגם שימוש בעכבר, המעקב אחר מוקד המקלדת או העכבר עשוי להיות קשה. לכן על מפתחי אתרים להטמיע מנגנון שיאפשר להציג את מיקום מוקד המקלדת לפחות כאשר רכיב מקבל פוקוס מקלדת בעת ניווט.

כלומר, אם משתמש מקלדת עובר עם מקש ה TAB בין קבוצת קישורים או שדות להזנה ובחירת נתונים, בכל פעם שהמשתמש ילחץ על מקש ה TAB הוא יוכל להבחין איזה מבין הפקדים נמצא כרגע מוכן לשימוש – על ידי לחיצה על ENTER כשמדובר בקישורים או בכפתורים או בעת הזנת נתונים בטופס.

נראות מוקד המקלדת ב WCAG 2.0 לרמה AA

קריטריון 2.4.7 Focus Visible מתמקד למעשה

  • בנראות מוקד המקלדת בלבד
  • ומחייב שימוש מינימלי ביותר של אפקט חזותי

הדרישה המינימלית לעמידה בקריטריון 2.4.7 לאפקט ויזואלי של מוקד המקלדת, אינה מספקת במקרים רבים אנשים רבים עם מוגבלות. תלונות אנשים עם מוגבלות מוטורית מעידים על כך שגם אם המרכיבים האינטראקטיביים בעמוד האינטרנט עומדים בדרישת המינימום, הם עדיין מאוד מתקשים או לא יכולים כלל לראות את מוקד המקלדת. זוהי דוגמה מצוינת לפער שקיים בין תקן לחוויית משתמש נגישה. והינה מגיע התיקון המוצע.

ההצעה הראשונה בטיוטת מסמך הנחיות WCAG 2.2 לקריטריון 2.4.11 נראות מוגברת לפוקוס Focus visible (enhance) לרמה AA

ובאנגלית Success Criterion 2.4.11 Focus Visible Enhanced (Level AA)

התרגום המוצע שלי:

כאשר מרכיב אינטראקטיבי בממשק המשתמש מקבל פוקוס ויזואלי, כל אלה יתקיימו.

  • אזור מינימום לפוקוס הוויזואלי יהיה לכל אורך הגבול הארוך ביותר של המלבן – המשמש כגבול לקישור או לפקד. כלומר, שווה לו או גדול ממנו ובכל אופן לא יותר קטן.
  • יחס ניגוד מינימום לנראות מוקד המקלדת: יהיה לפחות ביחס ניגוד של 1:3 בין הטקסט של המרכיב האינטראקטיבי שנמצא במוקד המקלדת לבין אלה שאינם במוקד המקלדת.
  • ניגוד מינימום או עובי הגבול עובי הגבול יהיה לפחות 2 פיקסלים.

הנקודה האחרונה מאפשרת לבחור בין שתי אפשרויות. או ניגוד מינימום של כל אזור המטרה של הקישור או הפקד לבין ניגוד מינימום של הגבול.

 מה עם נראות מצביע העכבר?

אין חובה לספק נראות של מצביע העכבר בעת ריחוף על קישורים, כפתורים ופקדי טפסים בדיוק כמו שאין חובה לא בתקנות, בתקן ישראלי 5568 המפנה למסמך הנחיות WCAG 2.0 ומסמך הנחיות WCAG 2.1 לעשות שימוש בתוספי נגישות / סרגלי נגישות.

הרעיון העומד בבסיס החרגת מצביע העכבר נובע מהעובדה כי ניתן לשלוט במאפיינים חזותיים של מצביע העכבר ברמת מערכת ההפעלה.

  • שאנשים רואים יכולים לראות את מצביע העכבר בעת ריחוף
  • שאנשים עם לקות ראייה, הזקוקים להגדלת מצביע העכבר וסמן העכבר, יוכלו להגדיר זאת ברמת מערכת ההפעלה
  • אנשים עם לקויות ראייה הזקוקים לניגודיות גבוהה, יוכלו גם לבחור את צבע מצביע העכבר גם כן בהגדרות הנגישות של מערכת ההפעלה.
  • עוד בהגדרות הנגישות ניתן לקבוע את קצב הזזת העכבר כמו גם להגדיר כי בעת הזזת העכבר, יוצג שובל שימחיש למשתמש את מסלול העכבר.
  • בנוסף לכך, בחלונות 10 קיימת אפשרות של הצגת משוב חזותי גם כאשר עושים שימוש במסכי מגע עם מחוות מגע.

אנחנו חייבים?

כפי שהבהרתי בהקדמה למאמר זה, התשובה היא שבשלב זה לא.

בסימן ג נגישות שירותי אינטרנט בתקנות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, יש הפניה לת"י 5568 המבוסס נכון להיום על מסמך הנחיות WCAG 2.0 לרמה AA.

מסמך הנחיות WCAG 2.0 לרמה AA כולל את קריטריון 2.4.7 שהזכרתי קודם לכן – והוא זה המחייב ליישום כיום. ובכל זאת, אם ליבכם טוב עליכם ותוכלו לממש גם את הקריטריון המוצע בטיוטת WCAG 2.2 הרי שהדבר יסייע לרבים מאוד מהאנשים עם המוגבלות הזקוקים בוודאות לנראות אפקטיבית לפוקוס מקלדת.

© כל הזכויות שמורות לאילנה בניש. כל שימוש מסחרי אסור בהחלט.

זקוקים לשירות?

  • אם אתם זקוקים לייעוץ, ליווי בהליך הטמעת הנגישות בשירותי אינטרנט וטכנולוגיות מידע, אני כאן לשירותכם עם ניסיון של מעל לעשור בתחום וכמורשה נגישות שירות משנת 2015, בעבודה מאתגרת ושוטפת עם ארגונים רבים במגזר הציבורי, הפרטי,  השלישי ועבודה עם אנשים עם מוגבלות.
  • השירות שלי כולל: ייעוץ וליווי שוטף, הרצאות והדרכות נגישות, כתיבת אפיוני נגישות לממשקים טכנולוגיים, ביצוע בדיקות נגישות עם כלים אוטומטיים, טכנולוגיות מסייעות לנגישות, בדיקות ברמת קוד המקור ובשיתוף עם אנשים עם מוגבלות, מתן הנחיות מקצועיות למתכנתים, מעצבים ועורכי תוכן, מתן ייעוץ  ללשכות משפטיות, מנהלי פרויקטים ועוד.
  • הליך ייעוץ וליווי בהתאמות נגישות לשירותי אינטרנט בהתאם לחוקים, לתקנות ולתקני הנגישות הרלוונטיים (וללא תוספי נגישות!)
  • מוזמנים לפנות אלי באמצעות טופס צור קשר באתר

 

 

השאר תגובה

לגלות עוד מהאתר נגישות ושמישות אינטרנט וטכנולוגיות מידע

כדי להמשיך לקרוא ולקבל גישה לארכיון המלא יש להירשם עכשיו.

להמשיך לקרוא