תסביכי הנגשת מסמכים דיגיטליים ממשיכים לתוך שנת 2022 – תסכול למשתמשי טכנולוגיות מסייעות ומיליונים שיורדים לטמיון

לא אחת כתבתי על  תחום הנגשת מסמכים דיגיטליים. תקנה 35 מחייבת אבל בפועל מתבזבזים מיליונים על תוצרים לא מספקים בהחלט – בלשון ההמעטה. במשך שנים אני טוענת ומעודדת לקדם מהלך לפיו כל מה שניתן לפרסום באתר אינטרנט נגיש כדף HTML נגיש, יתפרסם ככזה בלי להפוך את התוכן למסמך דיגיטלי. המצב חמור מאוד כשמדובר במסמכי PDF.

תזכורת לבעייתיות

מומחים

  1. מעט מאוד אנשים בארץ יודעים להנגיש באמת מסמכים דיגיטליים ולמעשה אני יכולה למנות אותם על פחות מחמישה אנשים.
  2. נדרשת מומחיות ומיומנות ברמת המיקרו בכדי להנגיש מסמך PDF באופן מיטבי. למרבה הצער אין כיום גוף שיודע לבצע את העבודה כך שהמסמך  הדיגיטלי יהיה מונגש.

תאימות

  1. אין תאימות מיטבית להקראת מסמכי PDF ממכשירי מובייל – גם באפליקציות הרשמיות של Adobe ובאפליקציות ייעודיות שפותחו כטכנולוגיות מסייעות.
  2. גם כיום אין פתרון הולם להנגשת מסמכים דיגיטליים עם תוכן מתמטי. קיימים סטנדרטים, הנחיות וכו' אבל אין פתרון הולם לתאימות לשפה העברית וככל הנראה גם לשפה הערבית שכן גם היא שפה  שהכתב בה הוא מימין לשמאל.
  3. במקרים מסוימים מסמכי PDF שמוקראים באופן לא תקין בתוכנת Adobe DC  מוקראים הרבה יותר טוב כשפותחים אותם ב Microsoft Edge  הדפדפן של מיקרוסופט מבוסס כרומיום. אבל גם את זה אפשר לומר עם הסתייגות שכן יש תוכנות לסיוע בהקראה שלא יקריאו את מסמכי ה PDF גם אם נפתחו ב Microsoft Edge

שינויים

  1. גם לאחר שהושקעו מאמצים ומשאבים כספיים לא מעטים בהנגשת מסמכים דיגיטליים, כל עדכון מצריך להעביר את המסמך שוב ושוב להנגשה – כלומר, עוד כסף מצד אחד
  2. ומנגד, המסמך הלא מעודכן, נמצא איפשהו אצל מישהו שעושה בו שימוש והתוכן הלא מעודכן נמצא בשימושו.
  3. ובעודי כותבת את המילים האלה, קיבלתי טופס שעלי למל במסמך PDF סרוק שאותו צריך להדפיס, למלא, לחתום, לסרוק ולשלוח חזרה. והינה עוד סיבה מוצדקת להפסיק את הטרטור.

כמה דוגמאות מעניינות מבדיקות נגישות אוטומטיות וידניות

נתייחס לכותרות, תמונות, רשימות, טבלאות וטקסט – שהם מרכיבים נפוצים מאוד בחלק נכבד מהמסמכים הדיגיטליים. ב Adobe DC Pro ניתן לבצע את הבדיקה, בין היתר,  גם לאלמנטים הללו.

מסמכי PDF שנשמרו מ Word נגיש

התאימות הטובה ביותר שמצאתי כיום למסמכי PDF נגישים הם אלו שנוצרו מ Microsoft Word בגרסת Microsoft 365 העדכנית ביותר.

בדיקת-הנגישות-של-Adobe-DC-Pro-על-קובץ-לדוגמה-שהכנתי-הכולל-כותרות-רשימות-תמונות-טבלה-וטקסט.png
בדיקת-הנגישות-של-Adobe-DC-Pro-על-קובץ-לדוגמה-שהכנתי-הכולל-כותרות-רשימות-תמונות-טבלה-וטקסט.png

 

מהבדיקה ניתן לראות כי המסמך נגיש למדי ואכן הוא כך גם לתוכנות קוראות  המסך JAWS ו NVDA.

דברים ש Adobe DC Pro לא יודעת לבדוק באופן אוטומטי

ומציינת שנדרשת בדיקה ידנית

  • רצף קריאה: בבדיקה הזו צריך לעבור עם תוכנות קוראות מסך ולוודא שהטקסט מוקרא באופן תקין. חלק גדול מהבעיות במסמכים דיגיטליים מתבטאים בחוסר יכולתם של תוכנות קוראות המסך NVDA ו JAWS להקריא את הטקסט באופן תקין – עקב קידוד שגוי  ו/או העדר הגדרת שפה.
  • בדיקת ניגודיות: ניתן להסתייע במגוון כלים אוטומטיים לבדיקות נגישות. דרך קלה יותר היא  להשתמש מראש בצבעי גופן ורקע שעומדים ביחס ניגוד מינימום. בדרך כלל ארגונים גדולים נוטים מלכתחילה להשתמש בצבעי טקסט ורקע מייצגים כך שבדרך כלל הם גם עוברים בדיקת ניגוד מינימום.

פתחתי את המסמך ב Microsoft Edge

ושם, הטבלה, על אף  שהוגדרה כטבלה נגישה, לא הוצגה כלל כטבלה תקינה לתוכנות קוראות מסך.

ראוי לציין כי במקרים מסוימים, פתיחת מסמכי PDF ב Microsoft Edge   מוקראים לעיתים באופן תקין יותר מאשר ב Adobe DC. ניתן לשער שיש לכך סיבות  רבות ובכל מקרה, לדרוש ממשתמש לאבחן בכל פעם היכן יוצג המסמך באופן תקין לטכנולוגיות מסייעות – זו לא בקשה הגיונית או סבירה.

פתחתי את המסמך ב Adobe Acrobat למכשירי האייפון  עם מערכת ההפעלה IOS בגרסה הרשמית והעדכנית

ושם הטקסט מוקרא הפוך

בדיקת נגישות למסמך שהופק על ידי מחולל ליצירת מסמכי PDF

בשנים האחרונות משווקים כלים רבים להנגשת מסמכי PDF. דווקא בהם נמצאים הרבה מאוד שגיאות נגישות בבדיקה שמתבצעת ב Adobe DC Pro . יש לי כל כך הרבה דוגמאות לכך מהשבוע האחרון בלבד. מבין שגיאות הנגישות ניתן למצוא לדוגמה מבנה כותרות היררכיות לא תקין, העדר טקסט חלופי תקין, טבלאות לא נגישות ועוד. גם בבדיקת הקראה עם תוכנות קוראות מסך JAWS ו NVDA מוצאים שיש שגיאות בהקראת הטקסט.

למפת-שגיאות-נגישות-במסמך-PDF-שנוצר-ממחולל-להנגשת-מסמכים-דיגיטליים.png
דוגמה למפת שגיאות נגישות במסמך PDF שנוצר ממחולל להנגשת מסמכים דיגיטליים

הפתרון: היערכות לאומית להנגשה ב HTML

כבר שנים שאני טוענת, מעודדת ומתריאה על התופעה והמהלכים שצריך לקדם

  • היערכות לאומית להיפטר ממסמכי PDF כדרך להנגשה. אפשר ללמוד למשל מאמזון ששם החשבוניות מופיעות כדף HTML פשוט ונגיש באופן סביר. באותו עמוד של החשבונית יש קישור לשמירת החשבונית כקובץ PDF. יש עוד מערכות המאפשרות לייצר מסמכים מסוג הזמנות עבודה, הודעות על ביצוע תשלום וחשבוניות בקובצי HTML והם הרבה יותר נגישים מקובצי PDF.
  • ספרים דיגיטליים: אפשר ליצור כיום ספרים דיגיטליים נגישים מאוד במגוון פורמטים כולל בפורמט html . כשקוראים ספר דיגיטלי בפורמט html נגיש חוויית הקריאה עם תוכנה קוראת מסך פשוט נהדרת.
  • מסמכים חתומים: קיים קיבעון טכנולוגי לפיו חובה להעלות מסמכים דיגיטליים חתומים – והם בדרך כלל בפורמט PDF. חשוב לציין כי כיום ניתן למצוא מגוון כלים המסייעים בהמרת המסמכים הדיגיטליים. בכל מקרה, ככל שקיימת חתימה מסוג תמונה, תמיד ניתן לצלם את החלק הזה במסך – והינה החתימה נמצאת בלוח הגזירים של המשתמש ומי שדרכו חפצה בשימוש לרעה, יוכל לעשות זאת בקלות רבה. הדרך לחתום על מסמכים דיגיטליים או לתקף אותם משפטית צריכים להתבצע באסטרטגיות ואמצעים דיגיטליים אחרים.
  • אם כבר מעוניינים להנגיש מסמכים דיגיטליים, הדרך הנכונה ביותר לדעתי היא להביא אותם כמסמכי Office נגישים שכן שם התאימות הטכנולוגית לתוכנות לסיוע בהקראה ולתוכנות קוראות מסך וטכנולוגיות מסייעות נוספות היא ככל הנראה הטובה ביותר. גם ברמת מערכות ההפעלה למכשירי סלולר, התאימות לקריאת מסמכי Microsoft Office היא נכון לכתיבת מילים אלו, גם כן הטובה ביותר.

 

היתרונות שבהנגשת תוכן דיגיטלי המצוי במסמכים דיגיטליים בפורמט HTML

  • בדרך כלל יהיה צורך בשימוש ברכיבי HTML פשוטים ובסיסיים שכל מתכנת מתחיל יוכל ליישם
  • עורכי תוכן כגון ב WordPress תומכים ברכיבי הנגישות הנדרשים. יתר על כן, במקרים רבים ניתן פשוט להעתיק את התוכן שנכתב למשל ב Microsoft Word  ישירות לעורך התוכן והוא יותאם למאפייני העיצוב, היררכיית הכותרות, רשימות ועוד. כך שלא נותר עוד  הרבה בכדי להשלים את ההנגשה.
  • תאימות גבוהה למגוון רחב של דפדפנים
  • המידע שלכם מעודכן תמיד ובזמן אמת ובדרך כלל תוך מספר דקות. אין צורך להתרוצץ ולהוציא כספים מיותרים על כל עדכון מסמך.
  • תצוגה רספונסיבית המותאמת לגדלי מסך שונים
  • התאימות הגבוהה ביותר לתוכנות לסיוע בהקראה ותוכנות קוראות מסך
  • התאימות הגבוהה ביותר לקריאת תוכן מתמטי באמצעות תוכנות קוראות מסך.
  • הקטנת העומסים על השרתים הן מבחינת גודל הנתונים ומהירות הטעינה, ההורדה ופתיחת המסמכים
  • הרבה פחות תלונות והתראות לפני נקיטת הליכים משפטיים
  • יותר שילוב והכלה של אנשים עם מוגבלות במרחב הדיגיטלי

אני כמובן כאן לסייע בתהליך – רק צרו קשר

 

זקוקים לשירות?

  • אם אתם זקוקים לייעוץ, ליווי בהליך הטמעת הנגישות בשירותי אינטרנט וטכנולוגיות מידע, אני כאן לשירותכם עם ניסיון של מעל לעשור בתחום וכמורשה נגישות שירות משנת 2015, בעבודה מאתגרת ושוטפת עם ארגונים רבים במגזר הציבורי, הפרטי,  השלישי ועבודה עם אנשים עם מוגבלות.
  • השירות שלי כולל: ייעוץ וליווי שוטף, הרצאות והדרכות נגישות, כתיבת אפיוני נגישות לממשקים טכנולוגיים, ביצוע בדיקות נגישות עם כלים אוטומטיים, טכנולוגיות מסייעות לנגישות, בדיקות ברמת קוד המקור ובשיתוף עם אנשים עם מוגבלות, מתן הנחיות מקצועיות למתכנתים, מעצבים ועורכי תוכן, מתן ייעוץ  ללשכות משפטיות, מנהלי פרויקטים ועוד.
  • הליך ייעוץ וליווי בהתאמות נגישות לשירותי אינטרנט בהתאם לחוקים, לתקנות ולתקני הנגישות הרלוונטיים (וללא תוספי נגישות!)
  • מוזמנים לפנות אלי באמצעות טופס צור קשר באתר

 

השאר תגובה

לגלות עוד מהאתר נגישות ושמישות אינטרנט וטכנולוגיות מידע

כדי להמשיך לקרוא ולקבל גישה לארכיון המלא יש להירשם עכשיו.

להמשיך לקרוא