תוספי נגישות משתלטים על הפוקוס ומשנים סדר קריאה

אחת ההמלצות הברורות בהנגשת אתרי אינטרנט היא שמירה על סדר קריאה תקין ב TAB Index 0. פירוש הדבר הוא שמוקדהמקלדת יגיע לרכיבים השונים באתר בסדר בו הם מוגדרים בקוד ומוצגים לעין הרואה.

כמה מילים על TAB Index

  • כאשר מעוניינים שמוקד המקלדת לא יגיע לרכיב מסויםכלל, מגדירים אותו כ TAB Index -1
  • כשמעוניינים שמוקד המקלדת יגיע לרכיבים מסוימים קודם לרכיבים אחרים המוגדרים כ TAB index -1או 0, אז מגדירים אותם כ TAB Index + מספר חיובי נוסף.

בשינויים ב TAB index  יש לנקוט במשנה זהירות על מנת לא לגרום למשתמש בקורא מסך או משתמש מקלדת ותחליפי מקלדת ללא קורא מסך לנווט סחור סחור באתר מבלי להגיע בסופו  של דבר לתכלית הרצויה.

תוספי נגישות משנים פוקוס

אחת התופעות שיוצרות חוויית משתמש גרועה למשתמשי תוכנות קוראות מסך היא שעם טעינת כל עמוד מוקד המקלדת מגיע באופן אוטומטי לרכיב הנגישות ולמשתמש בקורא מסך מושמעת הודעה מסוג – רכיב הנגישות מופעל או רכיב הנגישות נטען בהצלחה, לחץ על צירוף המקשים הזה והזה בכדי להפעיל אפשרויות נגישות שונות.

התופעה הזו מעידה לצערי על בורות בהבנת צורכיהם של משתמשי תוכנות קוראות מסך ומשתמשי מקלדת. שהרי לא יעלה על הדעת שבכל עמוד שנטען יהיה צורך לגשת לתפריט הנגישות. אנשים עם מוגבלויות הגולשים ברשת האינטרנט בדרך כלל מפעילים את אותם טכנולוגיות הסיוע והדרכים שהן מציעות בעת הגלישה ברשת האינטרנט. ההפניה החוזרת ונשנית לתוסף הנגישות והקראת המלל שהוטמע בו פשוט יוצרים חוויית משתמש גרועה שלא לדבר על בעיות נגישות חמורות.

למרבה הצער רוב רובם של החברות המשווקות ומטמיעות את תוספי הנגישות באתרים לא מודעים לנושא זה. מבחינתם הם הטמיעו באתר של חייב בביצוע התאמות נגישות לשירות כפתור נגישות או רכיב נגישות לכאורה ובכך לדידם הסתיימה עבודתם.

הדרך היחידה להמחיש למפתחי אתרים שיבוש בסדר קריאה היא פשוט לשבת איתם מול אותו מסך מחשב עם קורא מסך ולהמחיש להם איך זה מרגיש כשאי אפשר לנווט באתר באופן תקין לרבות השלמת ביצוע פעולות עם טפסים מקוונים.

אבל רגע, הייתי באמצע מילוי טופס מקוון

אחת התופעות שיוצרות חווית משתמש מתסכלת היא כאמור כשתוספי נגישות משתלטים על סדר הקריאה ומשנים אותו במכוון בכדי להביא את קורא המסך לתפריט הנגישות. במקרים בהם משתמש מתחיל תהליך של מילוי טופס מקוון, הסיכוי שהוא ישלים את הפעולה או רצף הפעולות בשלבים השונים קלוש למדי ובמיוחד כשמדובר במשתמש בקורא מסך לא מיומן שנסמך בעיקר על ניווט באמצעות מקשי החיצים והמקלדת.

בדרך כלל כשמשתמש מקלדת מנסה לחזור למקום בו הוא צריך להיות – בכדי להמשיך לגלוש באתר או במקרים חשובים יותר כשהוא צריך להמשיך   לשלב הבא בטופס מקוון המופיע בעמוד חדש – זוהי משימה כמעט בלתי  אפשרית, מתסכלת ומתישה גם בודקי נגישות מיומנים.

המתכנת: אבל לא שיניתי שום דבר בסדר הקריאה

בישיבת בדיקות נגישות עם מפתח, ראינו בקוד  שרכיבי הטופס המקוון שונו כך שהוגדרו כ TAB Index עם מספר חיובי גבוה מ 40. המתכנת המבולבל משהו לא הבין איך קרה כזה דבר. בדקנו את הקוד גם בדפדפן שלי וגם בשלו  וכשהבין שהבעיה היא לא אצלי או אצל קורא המסך – הגענו למסקנה הבלתי נמנעת שייתכן שתוסף הנגישות יוצר בעיות תפקודיות קשות מאחר והוא משנה את סדר הקריאה.

תוסף הנגישות הוסר והטופס נבדק בסביבה נקייה ללא התוסף – והכול  הסתדר לטובה.

זהירות – מלכודת מקלדת

תופעה רווחת נוספת בחלק מתוספי הנגישות באתרים  מסוימים היא יצירת מלכודות מקלדת. מדובר במצב שבו משתמש מקלדת עם וללא קורא מסך מגיע לרכיב מסוים באתר וממנו והלאה הוא לא יכול להתקדם קדימה או לחזור אחורה בניווט. במילים פשוטות – המשתמש נתקע ואין לו דרך אחרת אלא לצאת מהאתר.

אין קיצורי דרך

לצערי הרב, אני עדה לתופעה הזו בלא מעט אתרים ובניהם כאלה שקיבלו מכתבי התראה לפני תביעה משפטית. חלק מהם פנו לחברות המספקות תוספי נגישות בכדי לפתור את הבעיה כמה שיותר מהר. לצערי, אני צופה לאתרים אלו לא מעט קשיים ברמת הנגישות שהם אמורים לספק לאנשים עם מוגבלויות. אותם בעלי האתרים שהחליטו לתקן את  בעיות הנגישות ברמת קוד המקור באתר פועלים כשורה גם אם הדרך ארוכה ולהם צריך להתחשב בהחלט.

 

 

 

זקוקים לשירות?

  • אם אתם זקוקים לייעוץ, ליווי בהליך הטמעת הנגישות בשירותי אינטרנט וטכנולוגיות מידע, אני כאן לשירותכם עם ניסיון של מעל לעשור בתחום וכמורשה נגישות שירות משנת 2015, בעבודה מאתגרת ושוטפת עם ארגונים רבים במגזר הציבורי, הפרטי,  השלישי ועבודה עם אנשים עם מוגבלות.
  • השירות שלי כולל: ייעוץ וליווי שוטף, הרצאות והדרכות נגישות, כתיבת אפיוני נגישות לממשקים טכנולוגיים, ביצוע בדיקות נגישות עם כלים אוטומטיים, טכנולוגיות מסייעות לנגישות, בדיקות ברמת קוד המקור ובשיתוף עם אנשים עם מוגבלות, מתן הנחיות מקצועיות למתכנתים, מעצבים ועורכי תוכן, מתן ייעוץ  ללשכות משפטיות, מנהלי פרויקטים ועוד.
  • הליך ייעוץ וליווי בהתאמות נגישות לשירותי אינטרנט בהתאם לחוקים, לתקנות ולתקני הנגישות הרלוונטיים (וללא תוספי נגישות!)
  • מוזמנים לפנות אלי באמצעות טופס צור קשר באתר

 

השאר תגובה

לגלות עוד מהאתר נגישות ושמישות אינטרנט וטכנולוגיות מידע

כדי להמשיך לקרוא ולקבל גישה לארכיון המלא יש להירשם עכשיו.

להמשיך לקרוא