פשוט לחיצה כפולה להפעלה

מכירים את זה שאתם גולשים באתר ומנסים להפעיל קישור או כפתור או לחצן על ידי הקלקה עליו עם העכבר – ואז כלום לא קורה? זהו באג בסיסי בתפקוד תקין של רכיבים באתרי אינטרנט. אותו הכלל חל גם עבור משתמשי מקלדת עם וללא תוכנות קוראות מסך. כל הכפתורים והקישורים בממשק המשתמש צריכים להיות לא רק ניתנים לניווט, אלא גם שתהייה היכולת ללחוץ עם מקש ה ENTER או הרווח בכדי להיכנס לעמוד הקישור או לבצע פעולה באמצעות  לחיצה על הכפתור.

מחוות מגע בסיסיות משותפות לאמצעי עזר לניווט

כאשר מפעילים תוכנה קוראת מסך במכשיר טלפון חכם, כל מחוות המגע משתנות, כך שמשתמש בטכנולוגיות עזר לניווט יוכל לתפעל את ממשק המשתמש.

הינה כמה לדוגמה

  • אנשים שאינם משתמשים בתוכנות קוראות מסך, מעיינים בפריטים על גבי המסך באמצעות ראייה או באמצעות אצבע המרחפת כמה מילימטרים מעל המסך – בלי לגעת. משתמשי תוכנות קוראות מסך, חוקרים את המסך באמצעות החלקת אצבע אחת מימין לשמאל או משמאל לימין. בכל החלקת אצבע, תוכנה קוראת מסך תקריא להם את שם הפריט, תפקידו וערכו בממשק המשתמש – אם אלה או חלקם הוגדרו.

לדוגמה, החלקת האצבע על  מסך הבית, תאפשר למשתמש בתוכנה קוראת מסך לעבור בין האפליקציות ו/או הווידג'טים השונים. התוכנה תקריא למשתמש את שם הרכיב ואת הסוג – בדרך כלל כפתור.

  • מעבר בין מסכים באמצעות החלקת אצבע אחת משמאל לימין או ההפך היא פעולה סטנדרטית. משתמש בתוכנה קוראת מסך, צריך לבצע את פעולת ההחלקה באמצעות  שתי אצבעות באנדרואיד עם קורא המסך Talkbackושלוש בVoiceOver ב IOS.
  • פעולת פתיחת אפליקציה, הפעלת קישור או כפתור מתבצעת באופן סטנדרטי על ידי נגיעה במרכיב האינטראקטיבי אותו מעוניינים לפתוח. הפעולה המקבילה עבור משתמשי תוכנות קוראות מסך היא לחיצה כפולה על המסך כאשר המרכיב האינטראקטיבי מקבל פוקוס.

בשבועיים האחרונים אני מלווה שני  פרויקטים המפתחים אפליקציות לאנדרואיד. מתברר אפוא שיש סביבות פיתוח היברידיות (לא טבעיות) לחצנים פשוט לא מופעלים בעת לחיצה כפולה כשתוכנה קוראת מסך פועלת ברקע.

באחד מהפרויקטים בהם אני עובדת באופן שוטף עם צוות הפיתוח, התווכחנו משהו. הם טענו שניתן להפעיל לחיצה כפולה  כשתוכנה קוראת מסך פועלת ברקע ואני אמרתי שלא. אני שלחתי סרטון הדגמה וגם הם שלחו סרטון הדגמה – שבו באמת הלחיצה הכפולה שלהם עובדת. צפיתי המומה בסרטון, נושכת שפתיים – ואז שמעתי את זה. Use Alt + Shift והמפתח המשיך בניווט – כשהניווט היה באמצעות מקלדת.

כלומר, לחיצה כפולה עובדת בניווט מקלדת – כאשר מחברים  מקלדת לטלפון הנייד ואינה עובדת כאשר משתמשים במחוות מגע באמצעות האצבעות. ובכדי לתקן את הבאג הזה, מפתחים היו צריכים להיכנס למעמקי הקוד.בפרויקט אחר, שבו אני לא בקשר שוטף עם צוות הפיתוח, החליטה החברה המפתחת לשכור שירות ממורשה נגישות אחר שחתם על אישור נגישות לאפליקציה. המזמין שהזמין את פיתוח האפליקציה ושכר את שירותי, הודיע לי שהאפליקציה הונגשה.

והינה אותו הבאג – לחיצה כפולה לא עובדת – שלא לדבר על בעיות נגישות בסיסיות לקוראי מסכים כשהבולטת בהם הוא העדר תוויות  לכפתורים, העדר ניגוד מינימום בין צבע טקסט  לצבע רקע או תכונה המאפשרת להחליף לצבעי ניגודיות גבוהה ועוד. העדר היכולת ללחוץ על לחצנים בממשק המשתמש רק מעידה על הזלזול בהליך ביצוע בדיקות נגישות ואישורי נגישות שהם חותמת גומי מטעמם של מורשים לנגישות שירות מסוימים – והוכחה נוספת לכשל המערכתי החמור בתחום הפרוץ הזה.

© כל הזכויות שמורות לאילנה בניש. כל שימוש מסחרי אסור בהחלט.

זקוקים לשירות?

  • אם אתם זקוקים לייעוץ, ליווי בהליך הטמעת הנגישות בשירותי אינטרנט וטכנולוגיות מידע, אני כאן לשירותכם עם ניסיון של מעל לעשור בתחום וכמורשה נגישות שירות משנת 2015, בעבודה מאתגרת ושוטפת עם ארגונים רבים במגזר הציבורי, הפרטי,  השלישי ועבודה עם אנשים עם מוגבלות.
  • השירות שלי כולל: ייעוץ וליווי שוטף, הרצאות והדרכות נגישות, כתיבת אפיוני נגישות לממשקים טכנולוגיים, ביצוע בדיקות נגישות עם כלים אוטומטיים, טכנולוגיות מסייעות לנגישות, בדיקות ברמת קוד המקור ובשיתוף עם אנשים עם מוגבלות, מתן הנחיות מקצועיות למתכנתים, מעצבים ועורכי תוכן, מתן ייעוץ  ללשכות משפטיות, מנהלי פרויקטים ועוד.
  • הליך ייעוץ וליווי בהתאמות נגישות לשירותי אינטרנט בהתאם לחוקים, לתקנות ולתקני הנגישות הרלוונטיים (וללא תוספי נגישות!)
  • מוזמנים לפנות אלי באמצעות טופס צור קשר באתר

 

 

השאר תגובה

לגלות עוד מהאתר נגישות ושמישות אינטרנט וטכנולוגיות מידע

כדי להמשיך לקרוא ולקבל גישה לארכיון המלא יש להירשם עכשיו.

להמשיך לקרוא