איך אנשים קוראים באינטרנט? מחקרי מעקב ראייה וההקשרים לנגישות

הספר How People Read on the Web: The Eyetracking Evidence הוא אחד הספרים המומלצים ביותר בתחום חוויית משתמש ושמישות. הוא סוקר בהרחבה איך אנשים קוראים ומקיימים אינטראקציה בסוגים שונים (תבניות תוכן / פריסות) של דפי אינטרנט. כבר לפני תוכן העניינים ניתן לראות מספר תכונות שהן למעשה  גם תכונות נגישות המשמשות אנשים עם סוגים שונים של מוגבלויות. אותם ההמלצות מעוגנות גם במסמך הנחיות WCAG 2.  ארגון מרחבי נכון של עמודי אינטרנט יבטיח שאנשים פשוט יישארו באתר יותר זמן לצורכי קריאה ואינטראקציות משתמש. בסוף המאמר, מוזמנים לדיון פתוח בתגובות.

עיצוב

כותרת ראשית, כותרות וכותרות משנה צריכים להיות מעוצבים כך שניתן יהיה להבחין בהם בקלות – הליך המסייע בסריקת אתרי אינטרנט לצורך איתור מידע רלוונטי. האלמנט הראשון שאנשים סורקים באתרי אינטרנט הם הכותרות. אם עיצוב הכותרות דומה לגוף הטקסט, אנשים ייטו לסרוק אותם פחות.

גם לאנשים עם מוגבלויות קוגניטיביות כגון הפרעות קשב ולקויות למידה, יהיה קל יותר לסרוק אתרים ודפי אינטרנט הכוללים ארגון נכון של כותרות וכותרות משנה.

כותרת ראשית מייצגת ותכליתית

הכותרת הראשית צריכה להיות מייצגת את תוכן העמוד ותכליתית באופן שיבהיר  למשתמש למה הוא צפוי בעמוד.

  • בהיבט השמישות: כשעמוד אינטרנט כולל כותרת ראשית, 57 אחוז מהקוראים נשארים בעמוד האינטרנט.
  • בהיבט הנגישות: כשעמוד אינטרנט אינו כולל כותרת ראשית ב h1 משתמשי תוכנות קוראות מסך עשויים להתקשות מאוד להגיע לאזור התוכן המרכזי.

כותרות משנה

עמודי אינטרנט שאינם כוללים כותרות וכותרות משנה במבנה היררכי סדור ועקבי גורמים לאנשים לעזוב במהירות את האתר. משתמשי תוכנות קוראות מסך עשויים דווקא להישאר יותר זמן באתר בניסיון ולעיתים מתסכל ומייאש לאתר תוכן באמצעות מקשי קיצור לאיתור קישורים וטקסט. אבל סריקה שכזו אינה יעילה במקרים רבים מאוד – שכן קישורים רבים הם חסרי משמעות לקורא מסך כי אין להם טקסט מייצג, כך שהמשתמש עשוי שלא להבין את ההקשרים הנדרשים.

מחקרי מעקב עיניים מראים כי כאשר משתמשים מחפשים מידע שמעניין אותם, הם סורקים קודם כל כותרות בכדי לברר אם המידע באתר רלוונטי עבורם. יתר על כן, הם מוכנים לשהות זמן ממשוך יותר באתרים הכוללים כותרות וכותרות משנה גם כשדפי האינטרנט ארוכים ומצריכים פעולות גלילה.

מבחינת משתמשי תוכנות קוראות מסך, אחת השיטות הקלות והיעילות ביותר לניווט באתר אינטרנט היא באמצעות מקשי קיצור המשמשים לניווט בין כותרות. כשמבנה הכותרות סדור ועקבי, משתמש בתוכנה קוראת מסך יוכל לשלוף מידע בקלות רבה יותר  מהאתר שכן המבנה הופך להיות מוכר ועקבי.  כך לדוגמה, אם רשימת כותרות קטגוריות ראשיות  של מחלקות אופנה מוגדרות ככותרות היררכיות ב h2 ופריטי לבוש ב h3, למשתמש בתוכנות קוראות מסך יהיה קל לחזור לרשימת הקטגוריות רק על ידי לחיצה על  הספרה 2 בשורת המספרים במקלדת, לבחור בזו הרצויה, ללחוץ על ENTER ואז על הספרה 3 בשורת המספרים בכדי לאתר את פריטי הלבוש השונים.

אז כותרות וכותרות משנה

  • משמש את כולם – אנשים עם וללא מוגבלות.
  • מעודדים את המשתמשים להישאר זמן ממושך יותר באתר
  • שדרוג דירוג האתר בתוצאות חיפוש כי בוטים מחפשים אותם בכדי להציג תוצאות חיפוש.

קריטריונים ב WCAG 2.1

מסמך הנחיות WCAG 2.0 ו WCAG 2.1 כוללים מספר קריטריונים הנוגעים לשימוש בכותרות וכותרות משנה.

הזמנה לדיון

מדוע יש מספר קריטריונים המתייחסים לכותרות וכותרות משנה? ואיך כל אחד יכול לסייע בנגישות ושמישות?

© כל הזכויות שמורות לאילנה בניש. כל שימוש מסחרי אסור בהחלט.

זקוקים לשירות?

  • אם אתם זקוקים לייעוץ, ליווי בהליך הטמעת הנגישות בשירותי אינטרנט וטכנולוגיות מידע, אני כאן לשירותכם עם ניסיון של מעל לעשור בתחום וכמורשה נגישות שירות משנת 2015, בעבודה מאתגרת ושוטפת עם ארגונים רבים במגזר הציבורי, הפרטי,  השלישי ועבודה עם אנשים עם מוגבלות.
  • השירות שלי כולל: ייעוץ וליווי שוטף, הרצאות והדרכות נגישות, כתיבת אפיוני נגישות לממשקים טכנולוגיים, ביצוע בדיקות נגישות עם כלים אוטומטיים, טכנולוגיות מסייעות לנגישות, בדיקות ברמת קוד המקור ובשיתוף עם אנשים עם מוגבלות, מתן הנחיות מקצועיות למתכנתים, מעצבים ועורכי תוכן, מתן ייעוץ  ללשכות משפטיות, מנהלי פרויקטים ועוד.
  • הליך ייעוץ וליווי בהתאמות נגישות לשירותי אינטרנט בהתאם לחוקים, לתקנות ולתקני הנגישות הרלוונטיים (וללא תוספי נגישות!)
  • מוזמנים לפנות אלי באמצעות טופס צור קשר באתר

 

 

מחשבה אחת על “איך אנשים קוראים באינטרנט? מחקרי מעקב ראייה וההקשרים לנגישות

השאר תגובה

לגלות עוד מהאתר נגישות ושמישות אינטרנט וטכנולוגיות מידע

כדי להמשיך לקרוא ולקבל גישה לארכיון המלא יש להירשם עכשיו.

להמשיך לקרוא