מה חדש ב NVDA 2019.3?

התוכנה קוראת המסך המצוינת NVDA ברישיון שימוש חופשי ובקוד פתוח התעדכנה לגרסה 2019.3 לאחר שנכתבה מחדש כך שתתאים לגרסת פייטון 3 העדכנית. השכתוב מחדש של NVDA מורגש בהחלט בשימוש בתוכנה המתבטא באבטחה טובה יותר, בתמיכה ביישומי  JAVA 64BIT ובמהירות תגובה  משופרת – גם כשעובדים עם הגדלה. שימו לב בהמשך לשינויים הנוגעים לתמיכה בקולות לשפה העברית.

בשל המעבר לפייטון 3 ושכתוב מחדש של NVDA ומערכת הפלט הקולי, תוספים מסוימים שפעלו בגרסאות קודמות ושלא עודכנו כך שיתאימו לגרסה החדשה לא יפעלו עוד. מפתחי NVDA הקצו זמן רב שנמשך חודשים בכדי לאפשר למפתחים לעדכן את התוספים. חלק עדכנו, חלק בהליך עדכון וחלק ככל הנראה לא יעודכנו. רשימה מעודכנת של סטאטוס התוספים ניתן למצוא בעמוד NVDA add-ons and Python 3 ובאתר התוספים הרשמי של NVDA Community Add-ons

תכונות חדשות

הקטגוריה ראייה

מפתחי NVDA אימצו את הקונספט של התוסף Focus Highlight והטמיעו אותו כחלק מקורא המסך NVDA. בהגדרות ראייה ניתן לקבוע אילו רכיבים יודגשו אך לא ניתן לקבוע את עובי וצבע ההדגשות. עם זאת, התוסף Focus Highlight כולל אפשרויות התאמת צבעים ואפשרות לקבוע את עובי ההדגשות ואת סוג הקו המודגש. בכל מקרה, ניתן להחליט אם להשתמש בהגדרות ברירת המחדל של NVDA או בתוסף Focus Highlight.

הדגשת מיקוד מערכת

הפעלת תכונה זו מדגישה את המרכיבים האינטראקטיביים בממשק המשתמש במערכת ההפעלה, במרכיבים אינטראקטיביים וטקסט באתרי אינטרנט ומסמכי PDF

ניתן לבחור מבין האפשרויות הבאות

  • צבע כחול אחיד משמש
    • בניווט עם פוקוס המערכת system focus: להדגשת מרכיבים אינטראקטיביים מסוג אובייקטים כגון סמלים בשולחן העבודה, חלונות, פריטים ברשימת קבצים ותיקיות, לחצנים בשורות תפריטים ופקדי טפסים וכמו גם בניווט בין מרכיבים אינטראקטיביים באתרי אינטרנט ויישומי אינטרנט.
    • ניווט בתוך אובייקטים Object navigation : לדוגמה כאשר מגיעים לרשימה, ניתן לנווט הלוך וחזור בין הפריטים ברשימה. דוגמה נוספת היא ניווט בין הלחצנים השונים בסרגל כלים.
  • צבע כחול מקווקוו יופיע על אובייקטים בפוקוס המאפשרים הזנת טקסט.
  • צבע ורוד אחיד: לניווט בטקסט שאינו ניתן לעריכה כגון בדפי אינטרנט ומסמכי PDF. כמו כן משמש להדגשת הטקסט ומרכיבים אינטראקטיביים בריחוף עכבר.
  • צבע צהוב לניווט בין תווים virtual caret: בזמן סקירת טקסט כשלא ניתן להזין טקסט כגון בדפי אינטרנט

הצגת פלט ברייל על המסך

אחד מהחידושים המרעננים ב NVDA (לצד התמיכה בצגי ברייל רבים ופופולאריים) הוא היכולת להציג את פלט כתב הברייל על המסך – כשצג ברייל מחובר. הדבר יאפשר למורים, מדריכים ולכל מי שמעוניין ללמוד ברייל לעקוב אחר הכתב גם באופן ויזואלי. מורים לתלמידים המשתמשים בצג ברייל יוכלו לעקוב בקלות רבה יותר אחר אופן הכתיבה של התלמיד.

החשכת המסך

מפתחי NVDA הטמיעו את התוסף Screen Curtain המאפשר להחשיך את המסך בכדי לאפשר למשתמשים עם עיוורון מוחלט להשיג יותר פרטיות או למשתמשים רואים להתנסות בתפעול יישומי מחשב וגלישה ברשת האינטרנט כשהמסך מוחשך.

גלישה ברשת האינטרנט

תמיכה טובה יותר בזיהוי מרכיבי HTML 5 בדפדפנים הנפוצים Microsoft internet explorer, Edge, Mozilla Firefox ו Google chrome בגרסאות המעודכנות. כך לדוגמה NVDA יודעת לזהות מאמרים שהוגדרו כך ב HTML5. כמו כן קיימת תמיכה נרחבת יותר בזיהוי אזורים (או בשמם הנוסף ציוני דרך) ב HTML5 בדפדפן Internet explorer ו Microsoft Edge.

תמיכה בקולות בשפה העברית

  • בחלונות 10 ניתן להשתמש במנוע הדיבור המובנה שנקרא אסף. בהנחה שמערכת ההפעלה מוגדרת לשפה העברית.
  • ניתן לרכוש חבילת קולות מבוססת Vocalizer Expressive מחברת ת.ש.ר געש בישראל בעלות הוגנת. לאחר בדיקת המנגנון להפרדת קולות, נראה שהפיתוח מוצלח ומספק מענה מצוין.

נכון לעת כתיבת מילים אלו, חבילת הקולות של Vocalizer Expressive שפותחו כתוספים ל NVDA על ידי חברת Tiflotecnia, LDA. אינם עובדים במיטבם עם גרסת NVDA 2019.3.1. ייתכן בהחלט שהם נמצאים בהליך עדכון הדרייברים והתוספים.

אלה הם עיקרי הדברים שמצאתי לנכון להתמקד בהם. עם זאת, ניתן להיכנס לסקירה מלאה של כל החידושים והעדכונים ל NVDA בגרסה 2019.3 ניתן להיכנס למאמר

© כל הזכויות שמורות לאילנה בניש. כל שימוש מסחרי אסור בהחלט.

זקוקים לשירות?

  • אם אתם זקוקים לייעוץ, ליווי בהליך הטמעת הנגישות בשירותי אינטרנט וטכנולוגיות מידע, אני כאן לשירותכם עם ניסיון של מעל לעשור בתחום וכמורשה נגישות שירות משנת 2015, בעבודה מאתגרת ושוטפת עם ארגונים רבים במגזר הציבורי, הפרטי,  השלישי ועבודה עם אנשים עם מוגבלות.
  • השירות שלי כולל: ייעוץ וליווי שוטף, הרצאות והדרכות נגישות, כתיבת אפיוני נגישות לממשקים טכנולוגיים, ביצוע בדיקות נגישות עם כלים אוטומטיים, טכנולוגיות מסייעות לנגישות, בדיקות ברמת קוד המקור ובשיתוף עם אנשים עם מוגבלות, מתן הנחיות מקצועיות למתכנתים, מעצבים ועורכי תוכן, מתן ייעוץ  ללשכות משפטיות, מנהלי פרויקטים ועוד.
  • הליך ייעוץ וליווי בהתאמות נגישות לשירותי אינטרנט בהתאם לחוקים, לתקנות ולתקני הנגישות הרלוונטיים (וללא תוספי נגישות!)
  • מוזמנים לפנות אלי באמצעות טופס צור קשר באתר

 

 

השאר תגובה

לגלות עוד מהאתר נגישות ושמישות אינטרנט וטכנולוגיות מידע

כדי להמשיך לקרוא ולקבל גישה לארכיון המלא יש להירשם עכשיו.

להמשיך לקרוא