מה חדש בתכונות הנגישות ב IOS 14 – התכונות החדשות, המגבלות והתקוות

כמו בכל שנה בעקבות אירוע ה WWDC השנתי של אפל והשקת גרסת IOS משודרגת (בבטא בשלבים הראשונים), מתווספים תכונות נגישות חדשות. וכהרגלי אני משתדלת לסקור את החשובים מנקודת המבט שלי.

חידושים בתוכנה קוראת המסך VoiceOver ל IOS

זיהוי VoiceOver

תכונה חדשה זו תאפשר לסייע ל VoiceOver לזהות פריטים על המסך באמצעות AI עבור תיאורי תמונות, זיהוי מסך: האייפון ינסה לזהות אלמנטים במסך כגון ניווט עם מחוות מגע, כפתורים ופקדים ללא תווית וזיהוי מלל כתוב: האייפון ינסה להקריא מלל מתמונות. ניתן להגדיר את סגנון המשוב כשיתבצע זיהוי על ידי בחירה בצליל, דיבור או ללא נקיטת פעולה.

בכדי להפעיל את תכונת זיהוי המסך יש לגשת ל

  • הגדרות
  • נגישות
  • VoiceOver
  • ובחירה ב"זיהוי מסך"
זיהוי-VoiceOver-ב-IOS-14-בטא-1.png
זיהוי-VoiceOver-ב-IOS-14-בטא-1.png

זיהוי מסך

 

חשוב לי לרגע להתייחס לתכונה זו הכוללת מספר אפשרויות ובכדי להפעיל או לכבות זיהוי מרכיבים, יש להיכנס לכל אחת מהתכונות

  • תיאורי תמונות: האייפון ינסה לתאר תמונות באפליקציות שונות. ניתן להפעיל או לכבות תכונה זו בכל אפליקציה בנפרד.
  • זיהוי מסך: הפעלת תכונה זו תאפשר לאייפון לזהות אלמנטים על גבי המסך שאין להם תוויות או תיאורים.
  • זיהוי מלל כתוב: הקראת המלל הכתוב המופיע בתמונות

חשוב לזכור כי פענוח באמצעות בינה מלאכותית אינו אפקטיבי תמיד או לא מתקיים כלל. כך מבדיקה ראשונה בכמה אפליקציות, כשהפעלתי את תכונת זיהוי מסך, לא התבצע זיהוי של לחצנים מסוימים. גם זיהוי תמונות עדיין מאוד כללי (לדוגמה, an illustration of a smartphone and text on it הוא דוגמה לתיאור מאוד כללי שלא מזהה את סוג הטלפון ואת הטקסט הכתוב אלא רק שזה טלפון עם טקסט ). לכן החלום על הסתמכות על AIלהנגשת ממשקי משתמש טכנולוגיים רחוק מאוד.

לא להתעלם מנגישות יישומים

התעלם-מנגישות-יישומים-ב-IOS14-בטא-1.png

כפי שציינתי, הפעלת תכונת זיהוי המסך עשויה לסייע בזיהוי אובייקטים כגון תמונות, טקסט ומרכיבים של ממשק המשתמש. עם זאת, תכונה זו עשויה גם לשבש את תפקודן של אפליקציות נגישות למדי.

באפשרות זיהוי מסך (אפשרות 2 שצוינה מעלה) ניתן להפעיל או לכבות זיהוי מסך, לבחור אם לכלול את זיהוי המסך בחוגה והאפשרות התעלם מנגישות יישומים". כשהאפשרות האחרונה פעילה, פירוש הדבר הוא שהאייפון ינסה לזהות את מרכיבי הנגישות במסך וכאן מתחילות הצרות.

בתחילה הפעלתי את האפשרות "התעלם מנגישות יישומים" ואז גיליתי שאפליקציות מסוימות שהיו נגישות להפליא, הפכו לבלתי נגישות בעליל. הדבר התבטא בעיקר בכל מה שקשור לניווט בממשק האפליקציה באמצעות VoiceOver. כך אפליקציות כמו ווצאפ, אפליקציית המצלמה המובנית באייפון ופייסבוק חדלו לתפקד עם VoiceOver. רק כשכיביתי את התכונה הזו של "התעלם מנגישות יישומים", רק אז הכול חזר לתפקד באופן תקין.

גם כאן, ההתערבות של AI עשויה במקרים רבים להיות לא יעילה ואף מעצימה ליצירת חסמי נגישות. ועם זאת, ייתכן ש Apple תשפר תכונות אלו עם התקדמות גרסאות הבטא הבאות של IOS14.

אני עדיין טוענת וככל הנראה שעמדתי לא תשתנה בנושא, יש דברים בתחום התאמות נגישות שחובה להנגיש בעשר אצבעות ובקפידה רבה.

הקשה אחורית – על גב מכשיר האייפון

בכדי להגיע לתכונה זו, יש לגשת להגדרות, נגישות ולאחר מכן תחת הכותרת פיזי ומוטורי לבחור ב"מגע". בתחתית המסך תופיע האפשרות "הקשה אחורית". כניסה לאזור זה תאפשר להגדיר את  אפשרויות מחוות המגע בגב המכשיר. מגוון האפשרויות לרבות תכונות הנגישות שניתן להקצות הוא גדול מאוד עד שלפעמים קשה להחליט.

תכונה זו מאפשרת להקצות מחוות מגע של הקשה על גב המכשיר כך שניתן להקצות פעולות מועדפות. ניתן לקבוע מחוות מגע של הקשה כפולה או הקשה משולשת על גב המכשיר. זוהי תכונת נגישות חשובה ביותר ובינתיים הקצתי  למחוות המגע את תכונת הכתבה ללוח ופלייליסט אהוב. עלי.

תכונת-הקשה-אחורית-בהגדרות-נגישות-ב-IOS14-בטא-1.png

 

היה נחמד אם Apple היו מוסיפים עוד מחוות מגע בגב המכשיר. כך למשל, הייתי שמחה למחוות Pinch to Zoom בכדי להגדיל תמונות  מבלי שהאצבעות יפריעו לצפייה בתמונה המוגדלת.

זיהוי צלילים

תכונת נגישות זו נמצאת תחת  תכונות הנגישות לאנשים עם לקויות שמיעה. עם זאת, ידוע כי בעולם חיים גם אנשים עם לקויות שמיעה ולקויות ראייה ועיוורון. לכן תכונה זו כמו תכונות נגישות רבות, יכולות לסייע למגוון רחב של אנשים בכלל ולאנשים המתמודדים עם יותר  ממוגבלות אחת. תכונת זיהוי הצלילים תאפשר למשתמש לקבל הודעות כאשר צלילים מסוימים נשמעים. ניתן לקבוע מתוך מגוון צלילים ולהגדיר עבורם התראות. אם לומר את האמת, תכונה זו חשובה גם למשתמשי אוזניות עם סינון רעשים מוגבר. ועם זאת, חשוב להבין כי הפעלת תכונה זו תכניס את האייפון למצב האזנה פעיל עם כל ההשתמעויות שיכולות להיות לכך.

ניתן לבחור את סוגי הצלילים עבורם תתקבל התראה מתוך קטגוריות שונות כגון התראות עבור צלצול פעמון, דפיקה בדלת, צעקה, בכי של תינוק ועוד.

דוגמאות לסוגי צלילים הניתנים לזיהוי וקבלת התראה במכשיר האייפון ב IOS14 בטא 1

למה עוד לקוות

נושא אחד עדיין לא בא לידי פתרון והוא בתחום התאמות נגישות לאנשים עם לקויות ראייה הזקוקים לניגודיות גבוהה. אמנם אפל הטמיעו כבר ב IOS13 את מצב כהה אבל למרבה הצער הוא לא חל על ממשקים רבים. מפתחי אפליקציות יכולים אמנם לקבוע אם מצב כהה יחול על האפליקציות שלהם  באופן גורף על ידי יישום מצב הכהה המובנה במערכת ההפעלה או לעצב ממשק משתמש במצב כהה. ועדיין אפליקציות רבות עדיין לא שם. מצד שני אפל כן יכולים לדעתי לנסות ו"לכפות" על אפליקציות את יישום מצב כהה המובנה של מערכת ההפעלה.

בנוסף לכך,עדיין קיימת בעיה בהתנגשות בין מצב כהה לתכונת היפוך חכם. עדיין, כאשר מצב כהה מוגדר, בחירה בתכונת היפוך חכם, מבטלת את מצב כהה במקום להפעיל היפוך חכם היכן שצריך. משהו שם עדיין לא פותח לדעתי באופן שיאפשר להגדיר היפוך חכם  בממשקים בהם העיצוב הוא בהיר בלבד.

בכל אופן, לגבי אנשים רבים עם לקויות ראייה  הזקוקים כל כך לניגודיות גבוהה מדובר בחסם נגישות משמעותי. לרבים מהם, להתנהל בממשק בניגודיות גבוהה ואז לפגוש מסך אחד בהיר, גורם לכאב עיניים של ממש ולסגירת האפליקציה.

ועוד שיפורי נגישות חשובים

התמקדות במתרגם לשפת סימנים בשיחות FaceTime

כעת, כאשר אדם עם מוגבלות בשמיעה יבצע שיחת FaceTime, וכשמתרגם לשפת סימנים  נמצא בשיחה, תהייה התמקדות בדובר לשפת סימנים.

שיפור השמיעה של צלילים ב AirPods Pro

אנשים עם לקויות שמיעה יוכלו להתאים את השמע של הצלילים בתדרים שונים בכדי למטב את חוויית השמיעה של מדיה ושיחות.

שליטה ב Apple TV

תתיווסף תמיכה לשליטה בתכני טלוויזיה באמצעות בקר השליטה של Microsoft’s Xbox Adaptive Controller

חיפוש אימוג'יז

לחפש סמל הבעה באמצעות VoiceOver היא משימה קשה מאוד. לכן הוספת האפשרות של שדה החיפוש לאיתור סמל הבעה הוא צעד חשוב מאוד לשיפור חוויית המשתמש הנגישה.

לחיצה ארוכה על כפתור החזרה

בפינה הימנית או השמאלית העליונה ממוקם כפתור ה"חזור". במקרים רבים כאשר נכנסים לעוד ועוד מסכים, כשרוצים לחזור אחורה, צריך להקיש שוב ושוב על מקש  החזרה. לפעמים יש צורך להבין את מבנה הניווט שהביא אותנו למסך מסוים. כעת, ניתן ללחוץ לחיצה ארוכה על כפתור ה"חזור" בכדי לקבל מעין תפריט פירורי לחם שיציג את המסכים שעברנו  עד שהגענו למסך מסוים או לחזור אחורה בניווט למסך מסוים. משתמשי VoiceOver יוכלו להקיש הקשה כפולה על כפתור החזור ולהחזיק בהקשה השנייה בכדי לייצר לחיצה ארוכה על כפתור.

סיכום

נראה כמו תמיד ש Apple  מתכוונים ומיישמים חידושים בתחום התאמות נגישות לאנשים עם מוגבלות. ועדיין, יש עוד דרך ארוכה.

מקורות

כדאי גם לצפות בקישורים להרצאות מ WWDC 2019 בנושאי נגישות

זקוקים לשירות?

  • אם אתם זקוקים לייעוץ, ליווי בהליך הטמעת הנגישות בשירותי אינטרנט וטכנולוגיות מידע, אני כאן לשירותכם עם ניסיון של מעל לעשור בתחום וכמורשה נגישות שירות משנת 2015, בעבודה מאתגרת ושוטפת עם ארגונים רבים במגזר הציבורי, הפרטי,  השלישי ועבודה עם אנשים עם מוגבלות.
  • השירות שלי כולל: ייעוץ וליווי שוטף, הרצאות והדרכות נגישות, כתיבת אפיוני נגישות לממשקים טכנולוגיים, ביצוע בדיקות נגישות עם כלים אוטומטיים, טכנולוגיות מסייעות לנגישות, בדיקות ברמת קוד המקור ובשיתוף עם אנשים עם מוגבלות, מתן הנחיות מקצועיות למתכנתים, מעצבים ועורכי תוכן, מתן ייעוץ  ללשכות משפטיות, מנהלי פרויקטים ועוד.
  • הליך ייעוץ וליווי בהתאמות נגישות לשירותי אינטרנט בהתאם לחוקים, לתקנות ולתקני הנגישות הרלוונטיים (וללא תוספי נגישות!)
  • מוזמנים לפנות אלי באמצעות טופס צור קשר באתר

 

השאר תגובה

לגלות עוד מהאתר נגישות ושמישות אינטרנט וטכנולוגיות מידע

כדי להמשיך לקרוא ולקבל גישה לארכיון המלא יש להירשם עכשיו.

להמשיך לקרוא