הכשלים והחסמים שמייצרים תוספי נגישות / סרגלי נגישות לאנשים עם מוגבלות

לאורך שנים אספנו את כל חסמי הנגישות שמייצרים תוספי נגישות / סרגלי נגישות. באופן כללי, אנשים המסתייעים בניווט מקלדת בלבד ובתוכנות קוראות מסך העידו על חסמי הנגישות הבאים שמייצרים הכלים המתיימרים לבצע התאמות נגישות באתרי אינטרנט.

  1. אינם מוזכרים בקריטריונים להצלחה ו/או בטכניקות מימוש, ו/או בדרישות תאימות של מסמך הנחיות WCAG בגרסאותיו השונות.
  2. אינם מוזכרים בחוק, בתקנות ובתקנים – לא ישראליים ולא בינלאומיים.
  3. המפתחים והמשווקים משקרים לבתי תוכנה ולחייבים בביצוע התאמות נגישות
  4. אינם מגנים מפני תביעות
  5. מספר תביעות הנגישות על אתרי אינטרנט שיש בהם תוספי נגישות / סרגלי נגישות הולך וגדל
  6. סעיף התאימות במסמך הנחיות WCAG(Understanding conformance) מבהיר במפורש כי אין להתנות שימוש באתר בהפעלת רכיב מסוים ובכך לחסום משתמשים מהשימוש באתר אם לא תופעל טכנולוגיה מסוימת המתיימרת להנגיש את האתר.
  7. מכבידים על קצב הגלישה באתר ובמיוחד כשמדובר במשתמשי מקלדת עם וללא קורא מסך.
  8. במקרים רבים גורמים לשיבוש התפקוד התקין של קורא מסך באופן שמשבש את ההקראה ו/או את השימוש במקשי הקיצור המובנים של קורא המסך ו/או  ניווט מקלדת באמצעות מקש ה TAB להתקדמות קדימה ו Shift + Tab לחזרה אחורה. במקרים מסוימים מתרחשת תופעה שבה במהלך ניווט מקלדת בלבד ו/או במהלך שימוש בתוכנה קוראת מסך, מוקד המקלדת חוזר באופן עצמאי ומבלי שמשתמש בקורא מסך יזם זאת, אל לחצן תוסף הנגישות.
  9. במקרים רבים, לא ניתן לנווט באתר באמצעות קורא מסך שכן התוסף, שמזהה כי טכנולוגיה מסייעת פועלת ברקע, מודיע כי יש להפעיל את תוסף הנגישות באמצעות צירוף מקשים מסוים. הבעיה עם צירופי מקשים מסוימים היא שלא ניתן להפעיל אותם במכשירי מובייל או בדפדפנים מסוימים. כך נמנעת למעשה הגישה לאתר באופן גורף.
  10. במקרים מסוימים, כאשר משתמש בקורא מסך גולש באתר, הוא נתקל בהודעה מטעם תוסף הנגישות שאומרת משהו כמו "שמנו לב שלא הפעלתם נגישות… יש להפעיל נגישות לקורא מסך…" והכרזות שונות.
  11. בעבר התגלו מקרים שבהם תוספי הנגישות חשפו אתרים לבעיות של אבטחת מידע. ממליצה להתייעץ עם חוקרי אבטחת מידע מנוסים בתחום ו/או לעקוב אחר פרסומים ברשת.
  12. במקרים רבים הניווט בין המרכיבים האינטראקטיביים אינו בהתאם לסדר המרכיבים המופיעים בממשק המשתמש – גם לאחר שמשתמש בוחר באפשרות ניווט מקלדת
  13. במקרים מסוימים אין תאימות בין ניווט מקלדת המתקבל בגלישה בדפדפן בסביבת שולחן עבודה לבין גלישה בדפדפן ממכשיר מובייל.
  14. האפשרויות להגדרות שונות של צבעי רקע וטקסט אינם יכולים להחליף את דרישות המינימום בין צבע טקסט לצבע רקע. לכן, אם באתר אין עמידה ביחס ניגוד מינימום, תוסף נגישות אינו מספק חלופה לעניין זה.
  15. אינם מסוגלים להנגיש מרכיבים אינטראקטיביים שאין להם חלופה טקסטואלית כגון קישורים ריקים, שדות קלט ללא תוויות, תמונות ותמונות קישור ללא טקסט חלופי.
  16. אינם מסוגלים לספק טקסט חלופי תקין לתמונות ולתמונות קישור

שכחתי משהו? מוזמנים להוסיף בתגובות

מקורות

גם ברחבי העולם מסבירים מדוע לא מומלץ להטמיע תוספי נגישות / סרגלי נגישות או קוד נגישות של שורה אחת

סרטונים

ראו גם

ראו גם

זקוקים לשירות?

  • אם אתם זקוקים לייעוץ, ליווי בהליך הטמעת הנגישות בשירותי אינטרנט וטכנולוגיות מידע, אני כאן לשירותכם עם ניסיון של מעל לעשור בתחום וכמורשה נגישות שירות משנת 2015, בעבודה מאתגרת ושוטפת עם ארגונים רבים במגזר הציבורי, הפרטי,  השלישי ועבודה עם אנשים עם מוגבלות.
  • השירות שלי כולל: ייעוץ וליווי שוטף, הרצאות והדרכות נגישות, כתיבת אפיוני נגישות לממשקים טכנולוגיים, ביצוע בדיקות נגישות עם כלים אוטומטיים, טכנולוגיות מסייעות לנגישות, בדיקות ברמת קוד המקור ובשיתוף עם אנשים עם מוגבלות, מתן הנחיות מקצועיות למתכנתים, מעצבים ועורכי תוכן, מתן ייעוץ  ללשכות משפטיות, מנהלי פרויקטים ועוד.
  • הליך ייעוץ וליווי בהתאמות נגישות לשירותי אינטרנט בהתאם לחוקים, לתקנות ולתקני הנגישות הרלוונטיים (וללא תוספי נגישות!)
  • מוזמנים לפנות אלי באמצעות טופס צור קשר באתר

 

מחשבות על “הכשלים והחסמים שמייצרים תוספי נגישות / סרגלי נגישות לאנשים עם מוגבלות

  1. שלום אילנה, להלן עוד כמה נושאים שהפריעו לי:
    1. רוב תוספי הנגישות, מאלצים משתמשי קורא מסך לבחור בפרופיל המיועד להם כדי, שהאתר יהיה להם נגיש. לעתים הפרופיל של קוראי המסך אינו כולל התאמות למשתמשי מקלדת. במקרה כזה, ההתאמות למשתמשי מקלדת אינן מיושמות, כמו למשל, פוקוס נראה סביב רכיבים פעילים בדף (2.4.7 AA). משתמשים עם מוגבלות קוגניטיבית הנעזרים בקורא מסך, לא יצליחו לראות את הפוקוס על המסך ולהפעיל אלמנטים במקלדת. חשוב שפרופיל קורא המסך לא יותאם רק לאנשים עם עיוורון אלא גם למשתמשים הנעזרים בקורא מסך כי הוא מסייע להם בהקראת התוכן.
    2. חלק מתוספי הנגישות נעזרים בטכנולוגיה של OCR המציע חלופות טקסטואליות לתמונות. התוצאה בשלב זה (יתכן שטכנולוגיה זו תשתפר ככל שהזמן עובר) היא חלופות טקסטואליות לעתים מגוחכות ולא מתקבלות על הדעת שמשתמשי קורא מסך צריכים לשמוע בזמן שהם גולשים באתר.
    3. רוב תוספי הנגישות מספקים פונקציה לעצירת אנימציות. בפועל, ישנם מצבים בהם האתר נעזר ברכיב כמו הצגת חדשות/הודעות או קרוסלת תמונות, שתוסף הנגישות אינו מצליח לעצור ואינו מספק מנגנון לעצור ולהתחיל מחדש את תזוזת התוכן (2.2.2 A). במקרה זה, דרושה התערבות של יועץ הנגישות לבצע את ההנגשה כפתרון התפור לאתר המסוים.
    3. חלק מתוספי הנגישות, במסגרת הנגשת התוכן באתר לפרופיל של קורא מסך וכן לפרופיל של משתמש מקלדת, מיישמים פוקוס על רכיבים סטטיים כמו כותרות או רכיבי תוכן אחרים שאינם פעילים. זוהי הפרה של הנחיות הנגישות שכן, רק רכיבים פעילים אמורים לקבל פוקוס.

השאר תגובה

לגלות עוד מהאתר נגישות ושמישות אינטרנט וטכנולוגיות מידע

כדי להמשיך לקרוא ולקבל גישה לארכיון המלא יש להירשם עכשיו.

להמשיך לקרוא